top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

__________________________2.jpg
מאמר דיעה מאת: אבי גנאור
אתמול קיים אגוד האופניים ערב הוקרה לרוכבים ולנבחרות התחרותיות בענפי הכביש וההרים וכיבד את כל המעורבים בתהליך שהצליח להביא את שני בלוך ואת שלומי חיימי לחזית הענף ולהציבם כנציגי ישראל באולימפיאדת ריו  שתתקיים בעוד כחודש ימים בברזיל.
משמאל - שני בלוך במדי הנבחרת 
 למען האמת מעטים האמינו שהחלום הזה יתגשם ושלענף האופניים יהיו נציגים אולימפיים אבל כנראה שהאמרה מי לא מעז לא מצליח שוב הוכיחה את היתכנותה.
podium.jpg
לפני כעשר שנים, בישיבה של הנהלת מגזין אופניים במשרדי עיתון הארץ נשאלתי על ידי נציג העיתון  דאז יוסי ורשבסקי  והמו"ל שלו עמוס שוקן כמה רוכבי אופניים אני מעריך שיהיו בישראל בשנים הקרובות. באותה התקופה היו למגזין אופניים כ1000 מנויים  ולאיגוד פחות מאלף חברים, ואני  ששאפתי לקבל מימון מהשותפה  הגדולה כדי לקדם את שיווק  המגזין השבתי ברוב חוצפתי 10,000 רוכבים!   אתה הוזה , השיבו לי. אין סיכוי.  
אין סיכוי? עובדה היא שכיום רוכבים בישראל מאות אלפי רוכבים ועוד היד נטויה. לדעתי גם הבסיס הרחב הזה אפשר גם את השיפור המקצועי של הענף והאיץ את קבלת המימון מצד רשויות הספורט לקידום המקצועי של הנבחרות.

מימין - בנות הנבחרת 

yoni_yarom.jpg
מנכ"ל איגוד האופניים ירון דור שנשכר על ידי האיגוד לקדמו, אחרי תקופה ארוכה של דשדוש, הוכיח  בסופו של דבר שהמקצוענות בניהול חשובה לא פחות מהמקצוענות ברכיבה ובאימון ו- 56 שנה אחרי אולימפיאדת רומא הצליח בעזרת הצוות המקצועי המסור והרוכבים לעשות היסטוריה ולהחזיר את הענף לספורט האולימפי.
וזה לא היה קל ,קודם כל צריך ספורטאים / רוכבים מסורים וכישרוניים. אין לנו עדיין קאדר מספיק גדול של כאלה אבל  בהחלט יש ניצנים מבטיחים.
חשוב לבזכיר בהקשר זה שמאחורי כל  רוכב ניצבת משפחתו שלו שחייבת להשקיע ולהקריב לא מעט זמן וכסף (מתקציב המשפחה) כדי לקדמו וזאת עוד לפני עלויות המאמנים והקבוצה שלא לדבר על הספונסרים ולדברי ירון דור רק אחרי כל אלה מגיעה המעטפת המקצועית והמנהלתית שמאפשרת את הפעילות כולה.

משמאל - דר יוני ירום, יו"ר איגוד האופניים

 
כסף כסף כסף!  זה שם המשחק. ללא עסקנות , קשרים ותחבולות שונות כמו גם תחביבם האישית  של הנוגעים בדבר כרוכבי אופניים,  הענף לא היה מקבל הכרה כספורט מועדף  הוא לא היה מקבל תקציבים וזאת שעה שלצורך  קידום הנבחרות האולמיפיות יש צורך בהרבה מאוד כסף . הרבה יותר מבעבר.
כך, נבחרת אופני ההרים תוקצבה השנה  ב1.45 מיליון שקלים ובעזרת המימון הזה הצליחה להשתתף ב78 תחרויות להשגת הניקוד הנדרש בארץ ובעולם . 52 מהתחרויות הללו התקיימו ברחבי תבל ורק 26 בארץ . בסופו של דבר הנבחרת דורגה לקראת האולימפיאדה במקום ה-22 בעולם מתוך 25 שהשיגו את הכרטיס לריו וזה לכשעצמו הישג עצום.
בכביש לעומת זאת התקציב היה קטן בהרבה והסתכם ב-350,000 שקלים בלבד אך גם זה אפשר לרוכבות  נבחרת הכביש שלנו להתמודד ב6 תחרויות הכנה שמתוכן  רק 3 בחו"ל כששני בלוך המועמדת המובילה של האיגוד לריו , מצליחה להתברג במקום ה-88 מבין 100 הרוכבות הטובות בעולם . הישג עצום שהושג במשך תקופה של כמה חודשים ספורים בלבד על ידי הרוכבת בת ה-37 ואם לשלוש) 
________________________________2015.jpg
 
להישגים הללו יש משמעות  אדירה לענף וזאת למרות שכאן ועכשיו קשה להאמין שביכולת הנוכחית של הנבחרות הן תבאנה לנו איזה שהיא מדליה באולמיפיאדה הנוכחית. יחד עם זאת חייבים להסתכל כאן על חצי הכוס המלאה והיא עצם הנוכחות של הרוכבים שלנו במפעל ספורט חשוב זה והנראות של הענף. הנראות הזו חשובה ביותר  לרוכבים הצעירים שמסתכלים קדימה 
 
מימין- מנכ"ל איגוד האופניים ירון ור והצוות הבכיר

CHAIMI_WINNER.jpg

אך גם בקרב המפרסמים והספונסרים בישראל שעד כה התעלמו מהענף. ואני ללא מדבר על גורמים המקורבים לענף כמו פנקיייר וכמה יבואני  אופניים או ציוד נלווה אלא בבנקים, בחברות המזון והביטוח שהכניסה שלהם לענף יכולה לסייע בהזנקתו  של הענף בתקופה שלאחר ריו.
 
מכאן יש צורך להסיר את הכובע בפני הרוכבים והרוכבות של שתי הנבחרות שהקריבו ימים ולילות ונדדו ברחבי העולם (זה לא תמיד כל כך כיף) כדי לסייע בדחיפתם של חיימי ובלוך לשפיץ שאפשר את השתתפותם בריו כשהם יודעים שמבחינתם אין להם שום צאנס להתמודד על הכרטיס עבור עצמם. יש לקוות שלקראת משחקי טוקיו 2020 ימצאו רוכבים אחרים שיסייעו להם להשיג מטרות דומות כשיגיע תורם. בהצלחה!
 
בתמונה למעלה - שלומי חיימי אלוף ישראל באופני הרים ונציג ישראל לאולימפיאדת ריו
 
 
 
ac652655_9b4f_4e23_872e_6d6abc30fd17.jpg
 
מאת אבי גנאור
תמונות: אייל דולין ואיגוד האופניים
 
כ-400 רוכבות ורוכבים השתתפו הבוקר באליפות ישראל ברכיבת אופני כביש שהתקיימה על ההקפה המסורתית באורך 24.5 ק"מ באזור בית גוברין. הזינוק והסיום היו בכניסה לפארק בריטניה.
713a35f5_ed8e_4a8b_a69f_3b7fe2dfd520.jpg
ירדן גזית, מנהלו המקצועי של איגוד האופניים בישראלל מסר כי במקצה הגברים למרחק חמש הקפות (122.5 ק"מ) הצליח גיא שגיב להגן על תוארו מהשנה שעברה. המקצה התאפיין בשליטה של קבוצת סייקלינג אקדמי, קבוצת רכיבת הכביש המקצוענית הישראלית הראשונה, אשר יוצגה בכל המהלכים הבולטים של המרוץ ושרוכביה זכו בכל חמשת המקומות הראשונים. בחלקו השני של המרוץ נוצרה חבורת חוד בת 4 רוכבים שכללה את שגיב ואביב יחזקאל מסייקלינג אקדמי, יורי לוינזון מ-TACC ואמיתי יונה, אלוף ישראל בטריאתלון מקבוצת HD-TREK. 
ab1afecf_64fd_4705_bc10_bac442bc024f.jpg

באו לקלקל את המסיבה והצליחו - הקליקו כאן 
 
בהקפה האחרונה התקיף יחזקאל את הבריחה ורכב לבדו בפער שנע בין חצי דקה לדקה משלישיית הרודפים. באמצע ההקפה פתח שגיב פער על לוינזון ויונה ובק"מ האחרון הצליח להדביק את יחזקאל ולעקוף אותו. את קו הסיום חצה בזמן של 3:12:52 שעות, 11 שניות לפני יחזקאל. מאחור שלישיית רוכבי סייקלינג אקדמי בראשות רועי גולדשטיין הצליחה לעקוף את לוינזון ויונה, כאשר גולדשטיין תפס את המקום השלישי על הפודיום.

במקצה הנשים למרחק 4 הקפות (98 ק"מ) הצליחה בר-און להפתיע את הפייבוריטיות לניצחון בזכות בריחה מוקדמת עם עידית שוב (CCC). הפייבוריטיות שמרו זו על זו ואפשרו לשתיים לפתוח פער של מעל שש דקות. בר-און הצליחה להתנתק משוב ולהגיע לבדה אל קו הסיום בזמן של 2:59:54 שעות. במקום השני סיימה אלופת השנה שעברה רותם גפינוביץ' (IGP), ושלישית סיימה עומר שפירא (CCC), שתיהן בפיגור של כ-4 דקות מבר-און. הפייבוריטיות שני בלוך , שתייצג את יישראל באולימפיאדה בריו דה זנרו ויריבתה פז בש סיימו רביעית וחמישית בהתאמה.
 
 

___________________________11.7.15__1_.jpg

מאת: אבי גנאור
שמונה רוכבות ורוכבי נוער ו-U23 ישראלים ישתתפו בסוף השבוע הקרוב באליפות אירופה באופני כביש שתתקיים באסטוניה. בראש המשלחת עומד מאמן הנבחרת אילן אולמן.

להלן לוח הזמנים של המרוצים המתוכננים:
יום שבת 8 באוגוסט - 9:30 נוער בנות 74.4 ק"מ - הילה יצחק
יום שבת 8 באוגוסט - 15:00 נשים מתחת לגיל 23 124 ק"מ - עומר שפירא
יום ראשון 9 באוגוסט - 10:00 נוער בנים 124 ק"מ - איתמר אינהורן
יום ראשון 9 באוגוסט - 14:00 גברים מתחת לגיל 23 161.2 ק"מ - עידו זילברשטיין, גיא גבאי, גיא שגיב, רועי גולדשטיין, עומר גולדשטיין

מימין רותם ישי בתחרות אחרת 
 
ירדן גזית מנהל הנבחרות של איגוד האופניים הישראלי שהעביר מידע זה גם מסר כי שידור ישיר של כל המרוצים באנגלית יתאפשר לצפיה באתר התחרות: http://roadec2015.ee/en/
 
הרוכב המצטיין דימה גרבובסקי מקבוצת דינמו רייסינג שרוכב בחסות חברת גיאנט ישראל, מתחרה החל מהיום (שלישי 4.8) ועד יום ראשון (9.8) בטור של הונגריה. הטור ברמה 2.2 בסבב האירופי של ה-UCI  הוא לאורך 720 ק"מ המתפרסים על פני שישה קטעים. בסוף השבוע האחרון השתתף דימה בשתי תחרויות גרנד פרי ברמה 1.2 באודסה, אוקראינה. בשתי התחרויות הוא רכב היטב והיה חלק מקבוצות בריחה, אולם בסופו של דבר הבריחות להן היה שותף נתפסו והוא פספס את המהלכים המנצחים של המרוץ. את המרוץ בשבת סיים במקום ה-30 מבין 90 רוכבים בדבוקה המרכזית (הפלוטון), ואילו את המרוץ בראשון , אותו סיימו רק 22 רוכבים מתוך 90, דימה לא סיים.
dima2_1.jpg
 
הרוכב הישראלי  הצעיר והמבטיח איתמר אינהורן סיים במקום ה-70 מבין 198 משזינקו לטור של פלנדרס לנוער באופני כביש בבלגיה. מדובר באחד מן המרוצים החד יומיים החשובים בסבב העולמי לנוער, ורק 74 רוכבים מתוך 198 מזנקים הצליחו לסיים אותו במסגרת מגבלת הזמן.
 
בתמונה משמאל דימה גרבובסקי בחנות גיאנט נתניה 

רותם ישי מבכירי רוכבי אופני ההרים בישראל, יתחרה ביום ראשון בתחרות גביע העולם בניו יורק, ארה"ב במטרה לאסוף ניקוד לקמפיין האולימפי, המוענק ל-60 הראשונים בתחרות. זינוק בשעה 21:15 שעון ישראל. שידור ישיר באתר רד בול: http://www.redbull.tv/live בדירוג העולמי המעודכן שפורסם היום, נבחרת ישראל חזרה למקום ה-19 (עם 1,655 נקודות) לאחר שהניקוד מהאליפות הלאומית של ארגנטינה נלקח בחשבון. הפער מניו זילנד (מקום 20) עומד על 31 נקודות בלבד. הונגריה (21), יפן (22) ויוון (23) בפיגור של 108, 122 ו-148 נקודות מישראל בהתאמה, ואילו בריטניה במקום ה-24 בפיגור של 188 נקודות. על מנת להשיג את הקריטריון למשחקים האולימפיים בריו 2016 על הנבחרת לסיים את הקמפיין ב-25 במאי 2016 כשהיא בין 23 הראשונות בדירוג. 
בתמונת עמוד השער -רותם ישי שני משמאל במדי נבחרת ישראל באליפות הקודמת
 
 

מאת: דניאל סטוקלין*

טיילתי שקוע במחשבות על המדרכה לכיוון תחנת הרכבת במודיעין, כשלפתע הגיח מולי במהירות רוכב אופניים חשמליים. זזתי אינסטינקטיבית הצידה, כשתוך כדי הספקתי להבחין בארשת פניו המגחכת של הרוכב הצעיר. ידו האחת הצמידה לאוזנו נייד צבעוני והשנייה הפנתה הצידה רגע לפני שנכנס בי את אופניו הנוצצות. אחריו חלף במהירות דומה חברו עם סיגריה ביד. התעשתי, הנפתי את ידי וצעקתי לעברם. השניים שבו על עקבותיהם עצרו לידי ובחיוך מתריס שאלו מה הבעיה שלי...

הסברתי. סיפרתי מניסיוני כממונה בטיחות בעבודה על תוצאת התכת ראש חשוף ללא קסדת בטיחות בגזע עץ או אספלט. כשארשת פני הטיפש עשרה היהירה התמתנה תיארתי את השברים, איבודי התחושה בחלקי גוף שונים, שיתוק פלגי גוף עד מוות. השניים עוד ניסו להתחכם אך נותרו לעמוד ולהקשיב לתוצאות הטרגיות של רכיבה חסרת אחריות.

 

 

 

 

 

 

 

 

רוכבי אופנייים שנפגעו בתאונותדרכיםעל פי דיווחים רשמיים של משטרת ישראל

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שנתתאונה

 

 

 

 

חומרתפגיעה

 

סךהכל

2010

2011

2012

2013

2014

סךהכל

 

1496

320

269

270

336

301

הרוג

 

70

18

16

12

14

10

פצועקשה

 

365

67

54

82

93

69

פצועקל

 

1061

235

199

176

229

222

 

 

 

 

 

 

 

 

את "הבעיה", ניתן להגדיר בלשון מקצועית באי מסירת מידע בגין הסיכונים שאורבים למדווש. כיום כל אחד יכול לרכב. רוכב אופניים לא עובר שום מבחן. לא צריך רישיון, לא מחייבים אותו לעבור לימודי תיאוריה או טסט ואין שום אכיפה. תוסיפו מנטאליות של ציבור לא ממושמע והרגל ישראלי הנוטה שלא לציית לחוקים. אף אחד לא בודק עם יש לרוכב ידע לסכנות ברכיבה על כביש, לאורך שבילים בין מטיילים, על מדרכות בין הולכי רגל. בחיק הטבע הרוכבים הבוגרים, המשוגעים לדבר, נוטים לבחון את גבולות מזלם הטוב עד להתרסקות הכואבת.  מי מאתנו לא מכיר מישהו שזה קרה לו. האופניים לא נתפסים ככלי תחבורה, אלא כאמצעי זול, מהנה ובטוח לעבור ממקום למקום. האומנם?

לכאורה, בגלל המהירות הנמוכה של האופניים ביחס לרכב נוסע אנו מניחים שאין כאן סכנה גדולה. טעות! ביחס להולך רגל הסיכון לפגיעה קשה גבוה וכך גם התוצאות במקרה של התנגשות ברכב נוסע או ברוכב אופנים אחר. הסיבה לסיכון נעוצה בהעדר מחויבות לנהוג על פי כללים משותפים בין כל המשתמשים באותו מסלול תנועה השייך לכולם."הבעיה שלנו" הדגשתי, "שהמודעות לסיכונים ולבטיחות הנה עדיין נמוכה", סיכמתי בפני שני בני הארבע עשרה.  אבאל'ה, יהיה בסדר, אל תדאג", אמר אחד מהם לפני ששבו לדהירתם לכיוון הקניון הסמוך.

________________________________________________________.jpg

תאוריית בטיחות בסיסית קובעת שאם נצמצם בתחתית הפירמידה את כמות "הכמעט" ונפגע נקטין בהתאם את כמות התאונות בלי נפגעים ובהתאמה את אירועי הנפגע עד לסיכול הגרוע מכל. זה ישמע דמיוני ולאחרים טרחני, כאשר אמליץ לכל רוכב בטרם עלה על שני הגלגלים להקדיש מספר דקות של מחשבה לתכנון הרכיבה. בעולם הבטיחות מכנים זאת ניהול סיכונים Pre Task  Planning. תאונה אינה בהכרח כורח מציאות או התערבות של כוח עליון. אין שום סיבה שרוכב כלשהו יצא לבילוי זמן איכות וישוב עם קסדה סדוקה וידיים שבורות. תאמינו, ניתן למנוע את התאונה הבאה.

מימין - כך זה נראה כשהכל משתבש. תמונה: באדיבות משטרת ישראל

איך עושים זאת?
תרגילו את עצמכם ואת ילדיכם לביצוע צ'ק ליסט בסגנון: האם יש לנו קסדה? האם היא לא סדוקה? קרינת שמש ומכות שספגה במהלך השנים גרמו לעייפות החומר ממנה יוצרה ויתכן שלא תהיה עמידה לספיגת הזעזוע. העיפו מבט אל הצמיגים, האם הם די מחורצים כדי למנוע החלקה? האם תרגלתם למשל בלימת חרום על חצץ?             זכור לי מקרה בו רכבתי בנונשלנטיות עם יד אחת (יש להחזיק היטב בכידון ובדוושות בשעת הרכיבה)כשלפתע נאלצתי לבלום במהירות צב של 3-4 קמ"ש. די היה בכך שהאופניים יתהפכו ויכריחו אותי לבצע פעלול אקרובאטי של סלטה לפנים ולהשתטח על החצץ באמצע פארק לעיני עשרות עיני ילדים משתאות. האם התקנתם פעמון? האם עיינתם בכללי הזהירות ברכיבה על אופניים שמפרסמת משטרת ישראל?                                                          

 בקישור  שלפניכם  תמצאו תזכורות חשובות שחלקם מעוגנות בתקנות משרד התחבורה, כגון: לפני כל עצירה או סטייה מהדרך אותת ברור בידך. תקנה 125: אל תוביל משא על אופניים באופן העלול למנוע שליטה בהם. אורך המשא המותר לנשיאה לא יעלה על 70 ס"מ בתנאי שהמשא לא בולט מהקצה הקדמי של האופנים.
האם האופניים מתאימים לגובה הרוכב והוא יכול להגיע לקרקע בקלות בשתי רגליו, כאשר הוא יושב על מושב האופניים? רכיבה על אופניים שאינם תואמים את הרוכב, עלולים לגרום לאובדן שיווי משקל ושליטה.האם בדקתם את תקינות הבלמים? בדוק את יעילות הבלמים ואת לחץ האוויר בצמיגים לפני כל נסיעה. זכורה לכם הוראות תקנה מספר 124 ג: מי שטרם מלאו לו 14 שנה לא ירכיב אחר על אופניים. או תקנה מספר 130:הצטייד בסרט זוהר על הכנף מאחור ובפנס קדמי מכוון כך שהאור ייראה למרחק של לפחות 150 מ' ושאינו מסנוור. וזכרו לא לשתות משקאות משכרים לפני רכיבה. נהג שיורשע בנהיגה בשכרות - יישלל רישיונו לשנתיים לפחות!

ברכיבה, כמו בעולם הבטיחות, אנו מתמודדים מול הגורם האנושי אשר אחראי על כ 40 אחוז מגורמי השורש לתאונות אנוש. לכן תזכרו כי תאונות אינן קורות מעצמן, הן נגרמות. הבנת הגורמים לתאונה היא בעלת חשיבות רבה למאמצי מניעה של התאונה הבאה. שתפו ברבים אירועים שחוויתם כדי שאחרים לא יחזרו על הטעות. יש להבין את מנגנוני הכשל, את התרחישים המזיקים, ואת הגורמים השורשיים אשר אפשרו את אירוע התאונה.

לתהליך גרימת התאונה מספר מרכיבים: הגורם הישיר לפגיעה (למשל: ענף שלא הבחנתם בו עד שפגע בראשכם), לכך היה גורם תורם (הייתם שקועים בשיחת טלפון בזמן הרכיבה), והיו גם הגורמים הקודמים (לא עברתם הדרכה, לא ביצעתם ניהול סיכונים, לא שיניתם את הגישה שלכם לתחביב האהוב).
__________1.jpg

תזכרו כי הטבע האנושי לא תמיד מצטיין בחכמה יתרה לפני מעשה. הוא מתפתה לתהליך קבלת החלטות מוטעה, בן האנוש נוטה לאשר השערות – "אינוס השטח". נוח לנו לחשוב כי בחיים צריכים לקחת סיכונים, במקום להתמודד איתם מראש ולהגדיר בקרות שינטרלו אותם. הטבע האנושי נוטה להאמין בדפוס החסינות "לי זה לא יקרה", "תאונות קורות", "יהיה בסדר...", "בטיחות זה אחריות שלהם..", או דפוס האנטי סמכות - "חוקים ומגבלות הם לא בשבילי", "אין לי זמן לזה", "עזוב אותי מהשטויות שלך!", "תמיד רכבתי כך", "אותי לא צריך ללמד אני רוכב מאז שאני בן שמונה".
 

משמאל: תמונות אופניים חשמליים - השעיר לעזעזאל של תאונות האופניים?

מדי שנה מצטרפים בוגרים שהחליטו על מעבר לסגנון חיים בריא, אך לא עשו דבר בשינוי הגישה ודרכי החשיבה. קשה לשנות תרבות, מסורת והרגלים העלולים להיות מקדמת עדן שגויים מיסודם. כמו דפוסהגבריות - “אני אראה להם שאני יכול”. מה שמוביל את המאצ'ו בגיל העמידה לבצע עם אופני האקסטרים מטיטניום החדשות שרכשו ב- 30,000 ש"ח פעלולים מתגרים. לאירוע בטיחות פוטנציאלי קיימת מכפלת ההסתברות בחומרה. תנסו לחשב את ההסתברות לפגיעה ואת חומרתה. אולי זה יצנן את התלהבות הנעורים שאחזה בכם ברגע שעליתם על אופני ההרים בעלי השיכוך המלא. הטבע המשכר חולף במהירות לצידכם ואתם בתחושת "הי" עם תוספות אדרנלין שעלולה להוביל אתכם לנטול סיכונים לא מחושבים שבסופם תמתין לכם ההתרסקות. בלמו את דפוס האימפולסיביות - “אין לנו זמן, חייבים כבר לצאת” שגורם להתייחסות חלקית לכלל המידע. אל תגלשו לדפוס הוותרנות - “מה התועלת? לא ניתן לשנות ולעזור”.

תחביב הרכיבה שהופך עם השנים בארצנו לאמצעי תחבורה, עם תוספות שבילים והשקעה בתשתיות צריכה במקביל להכין את הציבור למגוון הסכנות. האחריות למנוע את תאונת האופניים הבאה רובצת בראש ובראשונה על כל אחד מאתנו או מאפשר לילדו חסר הידע והניסיון לרכב אל המרחב.

*הכותב הוא יועץ וממונה בטיחות בעבודה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 בטיחות ורכיבה על אופניים

מאת: דניאל סטוקלין

טיילתי שקוע במחשבות על המדרכה לכיוון תחנת הרכבת במודיעין, כשלפתע הגיח מולי במהירות רוכב אופניים חשמליים. זזתי אינסטינקטיבית הצידה, כשתוך כדי הספקתי להבחין בארשת פניו המגחכת של הרוכב הצעיר. ידו האחת הצמידה לאוזנו נייד צבעוני והשנייה הפנתה הצידה רגע לפני שנכנס בי את אופניו הנוצצות. אחריו חלף במהירות דומה חברו עם סיגריה ביד. התעשתי, הנפתי את ידי וצעקתי לעברם. השניים שבו על עקבותיהם עצרו לידי ובחיוך מתריס שאלו מה הבעיה שלי...

הסברתי. סיפרתי מניסיוני כממונה בטיחות בעבודה על תוצאת התכת ראש חשוף ללא קסדת בטיחות בגזע עץ או אספלט. כשארשת פני הטיפש עשרה היהירה התמתנה תיארתי את השברים, איבודי התחושה בחלקי גוף שונים, שיתוק פלגי גוף עד מוות. השניים עוד ניסו להתחכם אך נותרו לעמוד ולהקשיב לתוצאות הטרגיות של רכיבה חסרת אחריות.

 

 

 

 

 

 

 

 

רוכבי אופנייים שנפגעו בתאונותדרכיםעל פי דיווחים רשמיים של משטרת ישראל

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שנתתאונה

 

 

 

 

חומרתפגיעה

 

סךהכל

2010

2011

2012

2013

2014

סךהכל

 

1496

320

269

270

336

301

הרוג

 

70

18

16

12

14

10

פצועקשה

 

365

67

54

82

93

69

פצועקל

 

1061

235

199

176

229

222

 

 

 

 

 

 

 

 

 

את "הבעיה", ניתן להגדיר בלשון מקצועית באי מסירת מידע בגין הסיכונים שאורבים למדווש. כיום כל אחד יכול לרכב. רוכב אופניים לא עובר שום מבחן. לא צריך רישיון, לא מחייבים אותו לעבור לימודי תיאוריה או טסט ואין שום אכיפה. תוסיפו מנטאליות של ציבור לא ממושמע והרגל ישראלי הנוטה שלא לציית לחוקים. אף אחד לא בודק עם יש לרוכב ידע לסכנות ברכיבה על כביש, לאורך שבילים בין מטיילים, על מדרכות בין הולכי רגל. בחיק הטבע הרוכבים הבוגרים, המשוגעים לדבר, נוטים לבחון את גבולות מזלם הטוב עד להתרסקות הכואבת.  מי מאתנו לא מכיר מישהו שזה קרה לו. האופניים לא נתפסים ככלי תחבורה, אלא כאמצעי זול, מהנה ובטוח לעבור ממקום למקום. האומנם?

לכאורה, בגלל המהירות הנמוכה של האופניים ביחס לרכב נוסע אנו מניחים שאין כאן סכנה גדולה. טעות! ביחס להולך רגל הסיכון לפגיעה קשה גבוה וכך גם התוצאות במקרה של התנגשות ברכב נוסע או ברוכב אופנים אחר. הסיבה לסיכון נעוצה בהעדר מחויבות לנהוג על פי כללים משותפים בין כל המשתמשים באותו מסלול תנועה השייך לכולם.

"הבעיה שלנו" הדגשתי, "שהמודעות לסיכונים ולבטיחות הנה עדיין נמוכה", סיכמתי בפני שני בני הארבע עשרה.                                                         "אבאל'ה, יהיה בסדר, אל תדאג", אמר אחד מהם לפני ששבו לדהירתם לכיוון הקניון הסמוך.

תיאוריית בטיחות בסיסית קובעת שאם נצמצם בתחתית הפירמידה את כמות "הכמעט" ונפגע נקטין בהתאם את כמות התאונות בלי נפגעים ובהתאמה את אירועי הנפגע עד לסיכול הגרוע מכל. זה ישמע דמיוני ולאחרים טרחני, כאשר אמליץ לכל רוכב בטרם עלה על שני הגלגלים להקדיש מספר דקות של מחשבה לתכנון הרכיבה. בעולם הבטיחות מכנים זאת ניהול סיכונים Pre Task  Planning. תאונה אינה בהכרח כורח מציאות או התערבות של כוח עליון. אין שום סיבה שרוכב כלשהו יצא לבילוי זמן איכות וישוב עם קסדה סדוקה וידיים שבורות. תאמינו, ניתן למנוע את התאונה הבאה.

איך עושים זאת?

תרגילו את עצמכם ואת ילדיכם לביצוע צ'ק ליסט בסגנון: האם יש לנו קסדה? האם היא לא סדוקה? קרינת שמש ומכות שספגה במהלך השנים גרמו לעייפות החומר ממנה יוצרה ויתכן שלא תהיה עמידה לספיגת הזעזוע. העיפו מבט אל הצמיגים, האם הם די מחורצים כדי למנוע החלקה? האם תרגלתם למשל בלימת חרום על חצץ?             זכור לי מקרה בו רכבתי בנונשלנטיות עם יד אחת (יש להחזיק היטב בכידון ובדוושות בשעת הרכיבה)כשלפתע נאלצתי לבלום במהירות צב של 3-4 קמ"ש. די היה בכך שהאופניים יתהפכו ויכריחו אותי לבצע פעלול אקרובאטי של סלטה לפנים ולהשתטח על החצץ באמצע פארק לעיני עשרות עיני ילדים משתאות. האם התקנתם פעמון? האם עיינתם בכללי הזהירות ברכיבה על אופניים שמפרסמת משטרת ישראל?                                                           בקישור המצורף: http://www.police.gov.il/portal.aspx?pid=57&mid=21תמצאו תזכורות חשובות שחלקם מעוגנות בתקנות משרד התחבורה, כגון: לפני כל עצירה או סטייה מהדרך אותת ברור בידך. תקנה 125: אל תוביל משא על אופניים באופן העלול למנוע שליטה בהם. אורך המשא המותר לנשיאה לא יעלה על 70 ס"מ בתנאי שהמשא לא בולט מהקצה הקדמי של האופנים.
האם האופניים מתאימים לגובה הרוכב והוא יכול להגיע לקרקע בקלות בשתי רגליו, כאשר הוא יושב על מושב האופניים? רכיבה על אופניים שאינם תואמים את הרוכב, עלולים לגרום לאובדן שיווי משקל ושליטה.האם בדקתם את תקינות הבלמים? בדוק את יעילות הבלמים ואת לחץ האוויר בצמיגים לפני כל נסיעה. זכורה לכם הוראות תקנה מספר 124 ג: מי שטרם מלאו לו 14 שנה לא ירכיב אחר על אופניים. או תקנה מספר 130:הצטייד בסרט זוהר על הכנף מאחור ובפנס קדמי מכוון כך שהאור ייראה למרחק של לפחות 150 מ' ושאינו מסנוור. וזכרו לא לשתות משקאות משכרים לפני רכיבה. נהג שיורשע בנהיגה בשכרות - יישלל רישיונו לשנתיים לפחות!

ברכיבה, כמו בעולם הבטיחות, אנו מתמודדים מול הגורם האנושי אשר אחראי על כ 40 אחוז מגורמי השורש לתאונות אנוש. לכן תזכרו כי תאונות אינן קורות מעצמן, הן נגרמות. הבנת הגורמים לתאונה היא בעלת חשיבות רבה למאמצי מניעה של התאונה הבאה. שתפו ברבים אירועים שחוויתם כדי שאחרים לא יחזרו על הטעות. יש להבין את מנגנוני הכשל, את התרחישים המזיקים, ואת הגורמים השורשיים אשר אפשרו את אירוע התאונה.

לתהליך גרימת התאונה מספר מרכיבים: הגורם הישיר לפגיעה (למשל: ענף שלא הבחנתם בו עד שפגע בראשכם), לכך היה גורם תורם (הייתם שקועים בשיחת טלפון בזמן הרכיבה), והיו גם הגורמים הקודמים (לא עברתם הדרכה, לא ביצעתם ניהול סיכונים, לא שיניתם את הגישה שלכם לתחביב האהוב).

תזכרו כי הטבע האנושי לא תמיד מצטיין בחכמה יתרה לפני מעשה. הוא מתפתה לתהליך קבלת החלטות מוטעה, בן האנוש נוטה לאשר השערות – "אינוס השטח". נוח לנו לחשוב כי בחיים צריכים לקחת סיכונים, במקום להתמודד איתם מראש ולהגדיר בקרות שינטרלו אותם. הטבע האנושי נוטה להאמין בדפוס החסינות "לי זה לא יקרה", "תאונות קורות", "יהיה בסדר...", "בטיחות זה אחריות שלהם..", או דפוס האנטי סמכות - "חוקים ומגבלות הם לא בשבילי", "אין לי זמן לזה", "עזוב אותי מהשטויות שלך!", "תמיד רכבתי כך", "אותי לא צריך ללמד אני רוכב מאז שאני בן שמונה".

מדי שנה מצטרפים בוגרים שהחליטו על מעבר לסגנון חיים בריא, אך לא עשו דבר בשינוי הגישה ודרכי החשיבה. קשה לשנות תרבות, מסורת והרגלים העלולים להיות מקדמת עדן שגויים מיסודם. כמו דפוסהגבריות - “אני אראה להם שאני יכול”. מה שמוביל את המאצ'ו בגיל העמידה לבצע עם אופני האקסטרים מטיטניום החדשות שרכשו ב- 30,000 ש"ח פעלולים מתגרים. לאירוע בטיחות פוטנציאלי קיימת מכפלת ההסתברות בחומרה. תנסו לחשב את ההסתברות לפגיעה ואת חומרתה. אולי זה יצנן את התלהבות הנעורים שאחזה בכם ברגע שעליתם על אופני ההרים בעלי השיכוך המלא. הטבע המשכר חולף במהירות לצידכם ואתם בתחושת "הי" עם תוספות אדרנלין שעלולה להוביל אתכם לנטול סיכונים לא מחושבים שבסופם תמתין לכם ההתרסקות. בלמו את דפוס האימפולסיביות - “אין לנו זמן, חייבים כבר לצאת” שגורם להתייחסות חלקית לכלל המידע. אל תגלשו לדפוס הוותרנות - “מה התועלת? לא ניתן לשנות ולעזור”.

תחביב הרכיבה שהופך עם השנים בארצנו לאמצעי תחבורה, עם תוספות שבילים והשקעה בתשתיות צריכה במקביל להכין את הציבור למגוון הסכנות. האחריות למנוע את תאונת האופניים הבאה רובצת בראש ובראשונה על כל אחד מאתנו או מאפשר לילדו חסר הידע והניסיון לרכב אל המרחב.

 

הכותב הוא יועץ וממונה בטיחות בעבודה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg