נחל אלכסנדר וסביבתו

alexanderדרגת קושי: קלה
אורך מסלול: כ-18 ק"מ הלוך ושוב
הארכת מסלול: יש אופציית הארכת מסלול
יציאה וסיום: מועצה איזורית דרום השרון
עונה מועדפת: כל השנה
מגבלות: אין
 
* אופציות הארכת המסלול - ניתן להתחיל את הרכיבה לצד הנחל ממושב עולש או בורגתא. שביל מסומן ומסודר לרכבי שטח. נחל אלכסנדר מתחיל משיפולי השומרון ונכנס לשרון בין כוכב יאיר לטייבה. אורכו 32 ק"מ. יובלו הראשי הוא נחל שכם היורד בין הר עייבל וגריזים ולו שטח אגן ניקוז גדול, מצב הגורם פעמים רבות להצפות בנחל אלכסנדר בחורף )כמו החורף הקשה של 1991 (. לעומת זאת, הנחל עצמו, רובו יבש בקיץ וזורם בחלק האיתני שלו רק לאורך 15 ק"מ עד השפך לים. המפגע המשמעותי בנחל הם השפכים המוזרמים אליו מאזור שכם ומהמושבים החקלאיים שקמו עם השנים. כדי לפתור את זה קמה בשנת 1995 המנהלה לשיקום נחל אלכסנדר המורכבת מ 4- גופים ירוקים גדולים:
* קק"ל
* המשרד לאיכות הסביבה
* מועצה אזורית עמק חפר
* רשות ניקוז נחלים שרון
 
במבצע מיוחד עם הרשות הפלשתינאית הצליחו לטהר את מי הנחל ולהחזיר לו את בעה"ח והצמחייה. שיא ההצלחה בפרוייקט השיקום היה בשנים 2002-2003 שאז זכה הפרוייקט ב 4- פרסים יוקרתיים בנושא שיקום נחלים וביניהם פרס בינלאומי אוסטרלי.
 
יוצאים לדרך
מסלול הטיול שלנו מתחיל מול קיבוץ מעברות, בצד המזרחי של כביש השירות הקטן המקביל לכביש מס' 4, שם נחנה את הרכב, נפרוק האופניים ונצא לטיול. חלק זה של הנחל נקרא: "קטע נחל לדוגמא" והוא נפרש מקיבוץ מעברות עד גשר הצבים. השביל לצד הנחל סלול באספלט ומיועד לצועדים, לאמהות עם עגלות תינוק ולרוכבי אופניים. מקיבוץ מעברות הנמצא בגדה הדרומית של הנחל, נזהה גשר בטון קטן וישן זהו "גשר הפרות" ששימש בשנות ה 30- להעברת פרות הקיבוץ למרעה מצפון לנחל. היום הגשר סגור ולא בשימוש.
 
מימין נראה בבירור גבעה מתנשאת במרחק מה מאתנו. זהו תל חפר )תל איפשר( בעבר חשבו שזוהי חפר המקראית אבל היום נסוגו מקביעה זו. ממצאים הראו שהיה כאן ישוב החל מן האלף הרביעית לפנה"ס ועד לתקופה הערבית הקדומה (המאה ה-8).  כיום שוכן בו בית העלמין של קיבוץ מעברות ומושב אלישיב. מקור השם עמק חפר: חפר הוא עיברות השם הערבי המקורי: חווארת'. אחמד אל ג'אזר, שליט עכו מהמאה ה 18- משל לפני כן במצרים. משנתמנה כשליט מחוז על עכו וסביבותיה הביא עימו ממצרים את בני החוואר'ה - בהירי העור, כדי להסתייע בהם. הוא הושיב אותם בצפון השרון ומאז נקרא אזור הצפון - ואדי חווארת' שהפך ברבות הימים לעמק חפר. במהלך הרכיבה על שביל האספלט נעבור לצד גן אירועים "מקום בטבע" ואחריו נגיע לקצה שביל האספלט, שם ממתין לנו "גשר הצבים" ההיסטורי ו"פארק גשר הצבים" החדש והמושקע שהוקם לצד הגשר לרווחת המבקרים במקום. גשר הצבים המקורי היה עשוי מבולי עץ ונבנה בשנות ה 30- ע"י ראשוני מתיישבי כפר ויתקין. הוא נסחף בשיטפון של 1991 ומאז בנו את גשר הבטון של היום.
 
אוכלוסיית הצב הרך
נחל אלכסנדר הוא שמורת הטבע הגדולה בארץ לאוכלוסיית הצב הרך שחי במים מתוקים ובשיא גודלו מגיע לקוטר של 120 ס"מ ומשקל 50 ק"ג. שמו נובע מהשריון הרך ששונה משריונו של צב היבשה. את אפם בצורת חדק הם משאירים מעל המים כדי לנשום בזמן שהם שוחים. במשך היום ניזונים מבע"ח קטנים שהם לוכדים. בחודשים מאי-יוני הנקבה עולה על גדת הנחל להטיל את ביציה ולאחר כחודשיים מתחילה הבקיעה. שטח קינון שמור נמצא מול החופה של גן האירועים "ליד הנחל" הנמצא ממש בהמשך השביל שלנו על גדת הנחל ונעבור דרכו. נוכל לעצור על דק העץ של החופה שעל המים ולתצפת על הגדה השנייה בקיני הבקיעה המוגנים ברשתות ברזל.
 
מבין דגי וצבי הנחל נוכל לזהות במים גם שפמנונים המהווים אוכלוסיה גדולה בנחל. אחרי שנחצה את גן האירועים "ליד הנחל" נעבור תחת גשר הרכבת ונפנה מיד ימינה על גבי שביל הכורכר הבהיר. אחרי כ 500- מ' נגיע לפניה שמאלה בשביל לכיוון מערב, ושלט של רשות הטבע והגנים המוצב במקום, יזכיר לנו שאנחנו אורחי השמורה. נפנה שמאלה ונרכב על השביל כשמשמאלנו הנחל ומימיננו חורשת אקליפטוסים. השביל יוביל אותנו עד לגבעה קטנה )מימין( עליה מתנוסס מבנה אבן ערבי משוחזר: חיר'בת סמארה. ח'ירבת סמארה
 
מבנה שנבנה ע"י עבדאללה סמארה שומרוני מטול-כרם באמצע המאה ה 19- שאדמות הסביבה היו רכוש משפחתו. המבנה נמצא על גבעה טבעית שהיא חלק מרכס הכורכר המרכזי )מבין שלושה רכסי כורכר לאורך השרון(. מאוחר יותר המקום הפך לתחנת מכס מטעם השלטונות העות'מנים שגבו מכס על העברת תוצרת חקלאית בנחל מהשרון והשומרון לנמל המקומי ליצוא. עיקר התוצרת החקלאית הייתה אבטיחים. מכאן השיטו את האבטיחים על גבי רפסודות לנמל מכמורת שנקרא אז: מינת-אל-בטיח או מינת אבו זבורה ומהנמל שיווקו את תוצרתו לשאר חופי הארץ ומצרים )מעט גם צפונה ללבנון וטורקיה(. היום הנמל נמצא בתחומו של ביה"ס הימי מבואות-ים שמשתמש בו למעגן לסירותיו. אבו זבורה הוא שיח' איסכנדר אבו זבורה שהיה סוחר האבטיחים הגדול ביותר ומכאן זכה הנחל לשמו - נחל אלכסנדר! (אבו זבורה = בעל חליל הקנה).
 
ב-1940 סיימה קק"ל לרכוש את כל אדמות האזור ממשפחת סמארה והמתיישבים שעלו להקים את מושב בית- ינאי, זיהו בטעות את נחל אלכסנדר עם שמו של המלך החשמונאי הגדול אלכסנדר ינאי וקראו ליישובם בית-ינאי, על שמו.
 
מח'ירבת סמארה נמשיך לרכב על השביל הנוח לצד הנחל שיוציא אותנו עם שפכו לחוף הים. בדרך נעבור תחת גשר כביש מס' 2 הלוא הוא: כביש החוף. ראשיתו של הכביש בשנות ה 50- מת"א לנתניה. במהלך שנות ה 50- התקדמה סלילתו לגבעת אולגה ובראשית שנות ה 60- הגיע הכביש לחיפה. כשנגיע לחוף הים נוכל ליהנות מנוף של דיונות חול בהירות ובתוליות, ונוכל לפנות לרכב על קו החוף - דרומה כדי לשבת לנוח ולהתענג על שתייה קרה באחד מבתי הקפה במקום. מול בתי הקפה/מסעדות, בתוך הים, נזהה שרידי מזח מראשית קום המדינה, שצופן בחובו זיכרונות היסטוריים רבים מתקופת ההעפלה וביניהן פרשייה עגומה במיוחד...
 
מזח העפלה של בית-ינאי
שרידי המזח הנראה במים נבנה בראשית שנות ה 40- ע"י ראשוני כפר ויתקין )שנקרא בהתחלה "ואדי חווארת'" והשתכנו ב 1930- ב"בית הגדול" שבביתן אהרון עד לשנת 1933 שאז עברו למקומם היום(. לבריטים הם אמרו שזה מזח לייצוא פרי הדר ויבוא דשנים... בפועל המזח נבנה לעגינת ספינות מעפילים מאירופה. יותר מ 10- ספינות מעפילים עגנו בחוף בית ינאי )חוף נתניה( והנחיתו על החוף מאות עולים בכל אחת מהספינות, אבל הפרשיה המסעירה ביותר בתקופה שייכת לפרשיית אונית המעפילים "אלטלנה" של האצ"ל. הרקע לפרשה: ערב קום המדינה, לאחר הסכם פירוק האצ"ל והלח"י ואיחודם לצבא צה"ל, ועל רקע המחסור בנשק ובלוחמים בשורות ההגנה/צה"ל, והאמברגו שהוטל על היהודים ברכישת נשק, מגיעה לארץ אוניית הנשק של האצ"ל - אלטלנה. האוניה נרכשה ע"י האצ"ל בארה"ב והנשק בשווי חסר תקדים של 5 מיליון דולר נרכש בצרפת. על סיפונה היו 900 ניצולים שהיו אמורים להתגייס לשורותיו של האצ"ל. הספינה תוכננה להגיע לחופי הארץ עד ל 15/5/48 אבל היא התעכבה והגיעה רק ב 20.6.48 כאשר ב 1.6 כבר חתמו הסכם בן גוריון ובגין שהאצ"ל מתפרק ומצטרף לצה"ל.
 
ב 20.6.48 היה מועד הפוגה במלחמה בו ביום שהאוניה הגיעה לחופי הארץ. היא אמורה הייתה לעגון בחופי ת"א אבל הוחלט להנחית אותה בחופי כפר ויתקין כדי שאנשי האו"ם המפקחים על ההפוגה לא יגלו אותה. חילוקי דעות בין מנחם בגין )מפקד האצ"ל( לבן גוריון לגבי חלוקת הנשק - לא מנעו את עגינתה בחופי כפר ויתקין ותחילת פירוקה.
 
עצם הפעולה הזאת העלה חשד אצל בן גוריון בדבר ניסיון הפיכה של האצ"ל. בן גוריון מיהר לשלוח לבגין אולטימטום בדבר מסירת הספינה על תכולתה. בגין לא נענה לבקשה זו ובן גוריון החליט שיש לעצור את פירוקה של הספינה בכל מחיר! חילופי אש נפתחו על הספינה מהחוף. נוכח כך, הספינה עזבה את חוף כפר ויתקין ועברה לחוף ת"א. על סיפונה נותרו 100 איש ובגין ביניהם. כשהגיעה לחופי ת"א זכתה להפגזה מהחוף במהלכה נהרגו 16 אנשי אצ"ל ו 3- אנשי צה"ל. לאחר שנחנו על החוף נחזור על עקבותינו באותה הדרך חזרה לרכב. באתר הבית של עמק חפר תוכלו למצוא מידע רב אודות הנחל ומפות סלולי טיול לאורכו: www.hefer.org.il
 
*חברת נביעות, לייבק בע"מ ואיגוד האופניים השקיעו את מיטב המאמצים כדי להבטיח שהמידע בדיסק טיולי אופניים זה יהיה מדוייק. מובהר בזאת כי חברת נביעות, לייבק בע"מ, איגוד האופניים ו/או מי מטעמם אינם אחראים למסלולי הטיול באופניים המפורטים לעיל לתיאור המסלולים, מפת המסלולים, לרבות לכל נזק אשר יגרם במהלך ו/או כתוצאה מהרכיבה או כל פעולה אחרת במסלולים.