top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

יוצאים לטיול רכיבה בשטח - הנחיות בטיחות

safetyנקודות להארה, גזור ושמור
בוקר שמשי יפה באמצע הסתיו או החורף, הארץ נקייה ומצוחצחת, האוויר זך וטהור, הראות למרחקים צלולה ובהירה, בני-היורה כבר פורחים ומקשטים את מרחבי הטבע והיערות ירוקים מתמיד ומדיפים ריח אורנים רענן של אחרי הגשם. כל הגורמים המשפיעים עליכם להוציא את האופניים מהבוידעם ולצאת לטייל בטבע באופן בהול ומיידי לפני שה"טיימינג" יתמסמס לו...
 
לפני כן, נגשתם למסלולים המוצגים במדור זה וחיפשתם מסלול אופניים מומלץ, מצאתם תיאור של מסלול נהדר אי-שם בארץ בתחום שמורת טבע ירוקה ופורחת, הדפסתם את המאמר/תיאור המסלול ומבחינתכם - אתם מוכנים לנסיעה ליעד.
 
עצרו! יש מספר דברים עוד שעליכם לבדוק עם עצמכם ועם אופניכם לפני שתצאו מהבית, תפרקו את האופניים מהאוטו ותתחילו לדווש במרחב. להלן "רשימת מכולת" קטנה ו-” TO-DO LIST “ כהכנה לטיול אופניים:
 
הכנת האופניים
1 . בדקו שהאופניים תקינים: הברקסים עובדים, הגלגלים מסתובבים חופשי ללא שמיניות ומחוזקים היטב בברגי הציר שלהם, השפיצים/סיחים מתוחים כנדרש, הצמיגים כשרים (לא מיובשים/סדוקים/קרועים/שחוקים מדי), מלאים היטב באוויר, אין בריחת אוויר מהגלגל, הפדלים מחוזקים, כך גם הכידון, הכבלים יושבים היטב במקומם - מתוחים ועובדים, בולמי הזעזועים עובדים כמו שצריך מלאים באוויר/שמן או הקפיץ מכוון (בהתאם למכניקה שלהם). עשו סיבוב קל על האופניים ובדקו שהכסא מכוון בגובה הנכון, הפדלים תקינים וההילוכים עובדים היטב ולא קופצים/מקרקשים/נתקעים וכד'.
 
2 . שמנו את השרשרת או קחו איתכם את השמן ושמנו אותה בתחילת הטיול. לא לשכוח לנגב עודפים.
 
3 . ארזו לכם את הציוד הנלווה לרכיבה:
  • "קמל בק" - בדקו שהוא ערוך ומזווד בכל מה שאתם צריכים.
  • פנימית רזרבית + קיט לתיקון פנצ'רים והחלפת פנימית.
  • מפתח חוליות שרשרת למקרה שהשרשת תקרע +חוליות רזרביות לשרשרת.
  • אוזן רזרבית (מומלץ מאוד).
  • מפתחות אלן לטיפול כללי באופניים + כלי עבודה נוספים בהתאם לנדרש באופניכם.
  • שקית ניילון לאכסון פנימית מפונצ'רת עם ג'יפה ושאר פסולת שלכם.
  • אזיקונים קטנים (לא מזיקים אף פעם מצוינים לאלתור תיקונים, כנ"ל סליל איזולירבנד).
  • עזרה ראשונה = חומרי חיטוי וחבישה.
  • פינצטה (להוצאת קוצים), מראה קטנה (אם נכנס לכם חרג'וק לעין תוך כדי רכיבה).
 
4. מלאו מים בשקית ה-"קמל בק" ו/או לא לשכוח להטעין בקבוק נביעות בתושבת שלו על שילדת האופניים.
 
ביגוד רכיבה
לא לשכוח לארוז: כפפות רכיבה, קסדה, משקפי שמש, כל שכבות הביגוד הנדרש בנוסף לביגוד הרכיבה שלכם - (בהתאם למזג האוויר ועונת השנה). בעונות המעבר כדאי לקחת איתכם לאוטו את כל מרכיבי הביגוד שברשותכם לימים חמים עד קרים וגשומים - ובתחילת הרכיבה לברור מתוכם את השכבות המתאימות. מומלץ מאוד לקחת תמיד גם ביגוד מחמם נוסף למקרה שמזג האוויר ישתנה באמצע הרכיבה.
 
ציוד נוסף
1 . הכרחי - מפת סימון שבילים עדכנית של אזור הרכיבה. במפה תוכלו לנווט ולעקוב אחרי המסלול שבחרתם לרכב והיא תהיה לכם לעזר במידה ותרצו/תאלצו לשנות את מסלול הרכיבה שלכם מסיבות שונות שתתקלו בהן בשטח.
 
מפת סימון שבילים נותנת ראיה מרחבית על שטח גדול של אזור הטיול שלכם ובמקרה חו"ח של צורך בהזנקת כוח חילוץ אליכם תוכלו לכוון אותו היטב ליעד. בנוסף, בגב מפת סימון שבילים מופיעה רשימה של מספרי טלפון חיוניים לשעת חירום וחילוץ ועוד מידע מסייע אחר. אם בחרתם להסתפק במכשיר GPS עליו מוקלדות נקודות המסלול דעו שהוא לא מספיק במקרה חירום! תקלות במכשיר כמו סוללה שנגמרה או יום מעונן שמקשה או משבש את הקליטה הלווינית - עלולים לנטרל את פעולתו של המכשיר. עד היום הוכח שמפת סימון שבילים מעודכנת ופשוטה נותנת את התמורה הכי יעילה להתמצאות בשטח. אומנם גם היא לא חפה מטעויות ואי-התאמות ולכן מפה + GPS יכול לשמש כדרך ניווט והתמצאות האופטימאלי.
 
2 . טלפון נייד ליצירת קשר והזעקת עזרה במקרה הצורך.
 
3 . כסף + כרטיס אשראי למקרה שתצטרכו לחזור לרכב/הביתה במונית או לרכוש אוכל/מים במידת הצורך.
 
4 . קרם הגנה מהשמש.
 
5 . פנס, במידה ואתם מתכננים מסלול רכיבה ארוך שעלול להיכנס לחושך. יש לקחת טווח ביטחון למקרה של עיכובים עקב תקלות.
 
פעולות הכנה לפני היציאה לטיול
1 . לוודא שאתם בכושר מתאים ומיומנים בשליטה ורכיבה על האופניים בשטח. אם אתם יוצאים לשטח עם אופניים חדשים או פעם ראשונה - לא לבחור מסלול רחוק מהבית או רחוק מישוב או קשה/מעייף לרכיבה. חשוב לדעת להתאים את המסלול ליכולת הרכיבה שלכם וליכולת הנשיאה (והנסיעה) של האופניים.
 
2 . באותו הקשר: כשאתם בוחרים מסלול רכיבה עפ"י תיאור כתוב בלבד, חשוב מאוד לוודא שהבנתם את מידת הקושי שלו. מס' קילומטרים המפורסם בהמלצת המסלול לא מעיד על רמת הקושי הטכני שלו! לבדוק היטב את תוכנית המסלול, לוודא כמה עליות מפרכות יש בו, ירידות טכניות, תשתית קרקע בעיתית לרכיבה ולוודא שהמסלול מתאים לאותה עונת השנה (לא בוצי - בחורף ולא חשוף מדי לשמש בקיץ).
 
3 . בעונות המעבר ובחורף - מומלץ וכדאי לברר לפני כן את תחזית מזג האוויר לאזור הרכיבה הספציפי ולהיערך בהתאם.
 
4 . לוודא שמסלול הרכיבה גם אם הוא בתוך שמורת טבע - לא כלול בתוך שטח אימונים צבאי ולהעדיף לוותר עליו לרכיבה באמצע השבוע ולבחור בו לרכיבה בשבת אז צה"ל לא מתאמן.
 
5 . נקודה אחרונה אבל אולי אפילו ראשונה בחשיבותה - לדעת לתכנן היטב את כמות המים לה תדרשו במהלך הרכיבה! מידת צריכת המים היא אישית. כל רוכב מנוסה צריך לדעת כמה הוא שותה פר-קילומטר בממוצע. את מידת כמות המים לטיול יש לחשב לפי הפרמטר האישי הזה, בשילוב הכרת או הערכת המסלול לפי כמות העליות והקושי הנדרש בו, מזג האוויר הצפוי (חום וקרינה בקיץ ולחות יחסית נמוכה בחורף שגורמת להתייבשות מהירה כמעט כמו בקיץ) ומיקום מסלול הרכיבה שלכם ביחס לברזי מים/מקורות אספקת מים כגון: ישובים, בסיסים צבאיים, מתקנים ציבוריים שונים, תחנות דלק וכד'.
 
נקודות והערות נוספות
1 . הרכיבה בשמורות טבע היא על גבי שבילים מיועדים לרכיבה בלבד! יש להימנע מלפרוץ שבילים חדשים ולחרוץ את הקרקע. דבר זה הוא בגדר עברה על חוק הגנת הטבע עם קנס לצידה וגם פוגע בחי ובצומח בשמורה!
 
2 . אם אתם יוצאים לרכיבה עם חבורת רוכבים נוספים - להחליף מספרי טלפון לפני כן ולתאם נהלים ברורים של ההתנהלות במסלול + נהלים במקרה של איבוד הדרך וקשר עין עם מוביל הטיול כשמומלץ לקבוע שמי שאיבד קשר עין ואיבד את דרכו עם שאר הקבוצה - יחזור אחורה לנקודה/צומת האחרונה בה היו ביחד ויישאר להמתין שם עד בואם לאיסופו. לא מומלץ לנסות "לרדוף" אחרי הקבוצה כי אם אתה על נתיב לא נכון - רק תתרחק מהם וכשהקבוצה תחזור אחורה לחפש אותך - דרככם לעולם לא יפגשו.
 
3 . להיות מודעים וזהירים לתנועת רכבים משני הכיוונים כשאתם רוכבים על שבילי רכב מסומנים בשטח ותמיד לתת זכות קדימה להולכי רגל בשבילי הולכי רגל.
 
4 . יש לדעת ולזכור ששבילי הולכי רגל לא מיועדים לרכיבה עפ"י חוק הנאכף בתחומי שמורות טבע.
 
5 . תמיד תמיד - לצאת לרכיבת שטח בחברותא! אף פעם לא לבד! תמיד עם עוד רוכב אחד לפחות שבכושר תואם לשלכם )לפחות(, עם אופניים תקינים ומזווד היטב כמותכם. אם חו"ח תפלו בשטח מהאופניים ותקבלו מכה בראש שתגרום לאיבוד הכרה - יהיה מי שיזעיק עזרה. כ"כ יהיה מי שיסייע אם תפצעו בצורה אחרת ויהיה מי שיעזור להתגבר על תקלות לא צפויות באופניים אם לא תהיו ערוכים לתיקונם בהתאם.
 
6 . לעולם לא להתבסס על אספקת מים ממאגרים בטבע!! מאגרי מים בטבע עלולים להיות מזוהמים! אין לשתות ממעיינות נובעים, נחלים זורמים, גבי מים, מפלים, בריכות טבעיות, שלוליות סלע וכד'... מי שיעשה זאת יסכן את בריאותו!
 
סעו לשלום, רכבו בכיף, איספו חוויות וחזרו בשלום
שלכם חברת נביעות ואיגוד האופניים בישראל
 
ההנחיות נכתבו ע"י אלונה לאוב גלבוע
 
Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg