top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

מי אתה ויקטור קיטייב ?

305.jpgלפני שייצא עם חניכיו לתחרויות ברחבי איטליה במסגרת נבחרת ישראל ורגע לפני אפיק שטח אתגרי ביערות רוסיה, נפגשנו לראיון אישי ומעניין עם ויקטור קיטייב, שמונה לפני זמן מה למאמן נבחרת אופניי הכביש של ישראל. 

איך התחיל הרומן עם האופניים ?
הרומן התחיל כשהייתי באקדמיה ולמדתי ספורט וחינוך גופני. היה לנו מכשיר למדידת צריכת חמצן (צח"מ) במעבדה. כל פעם שהייתי נבדק, מכשיר הצח"מ היה משתגע ומציג ערכים לא שגרתיים המתאימים יותר לרץ מרתונים אפריקאי. לאחר ששלחנו את המכשיר לבדיקה ואפילו החלפנו אותו מספר פעמים, הבינו באקדמיה שה"בעיה" היא אצלי ושערכי הצח"מ שלי לא נורמליים. הוצע לי להתחיל להתאמן לתחרויות ריצה למרחקים ארוכים. לא אהבתי ריצה למרות שבאקדמיה דחפו אותי לתחרויות ריצה. התחברתי יותר לאופניים ומשם בעצם הכל התחיל.

שנה לא קלה עברה עליך ועל קבוצת טים פוקוס ? 
השנה הייתה עמוסה באירועים שונים. מצד אחד שנה של התקדמות אישית עבורי ועבור הקבוצה ומצד שני אירוע שהאפיל על הכל הייתה התאונה של גיא תמרי ז"ל חברנו לקבוצת טים פוקוס (גיא תמרי ז"ל נדרס למוות ב- 16.04.2011 במהלך רכיבת אימון). 

ברמה המקצועית זו השנה הראשונה שאני מאמן את קבוצת הכביש של טים פוקוס, השנה היה חשוב לי מאוד להגיע להישגים ולהוכיח את עצמי הן בפני חברי לקבוצה, המתאמנים שלי, מנהל הקבוצה וכמובן הספונסרים. ואז במהלך השנה גם מוניתי למאמן נבחרת הכביש של ישראל דבר שהיה בגדר חלום עבורי וכעת הוא התגשם.

איך מתמודדים עם העומס המנטלי שנוצר בשנה כזו ?
אחרי שגיא תמרי ז"ל נהרג היו לי מחשבות לפרוש לגמרי מאימון ורכיבת כביש. כשאתה אחראי על אנשים, ואתם בונה להם את תוכנית האימון ומלווה אותם, ואז קורה מקרה כזה בכביש, מאוד קשה כמאמן ומוביל להתמודד עם אובדן כזה. אבל עצם המחשבה שאם הפסיק לאמן ולהכשיר אנשים, אותם מתאמנים ינסו כוחם בכביש לבדם אז אני מעדיף להמשיך.

אחרי התאונה החלטתי לקחת פסק זמן ולחשוב קצת. בעצם כל קבוצת טים פוקוס פעלה כך. המפנה היה למעשה אחד המתאמנים שכאב את מצב הקבוצה ודרש שנחזור לתוכנית האימונים והתחרויות למרות הקושי הרב. הקבוצה היא זו שחזירה אותי לרכוב ולאמן בכך שלא אפשרה לי את פסק הזמן. 

מספר שבועות לאחר האסון רכבנו מעט בכביש בעיקר בכבישים סגורים. הרגשנו מחויבים לגיא ז"ל. כל הקבוצה למעשה התגייסה להנציח את גיא בדמות ניצחון באחת התחרויות הגדולות. הקבוצה עבדה יפה ובנתה עצמה מתחרות לתחרות, כך שלקראת סוף העונה הגענו לאליפות בהרכב מלא.


מקומות 2 ו- 3 באליפות ישראל פתוחה. איך אתה מסביר את זה ? 
התאמנו רבות לאליפות והתכוננו גם לספרינט הסיום שהיה מוצלח מאוד מבחינתנו. באימון קבענו את סדר התנועה של הרוכבים, מי אחרי מי ומתי הזמן הנכון לצאת לספרינט. בתחרות בזמן אמת מאוד קשה לרוכבים להסתדר בסדר מסוים כי יש המון גורמים משתנים כולל מתחרים שמפריעים למבנה הרוכבים. אז עשינו סימולציות באימונים עד שכל רוכב ידע בדיוק את תפקידו באופן אינסטינקטיבי כמעט. בסוף אלעד נסימוב (אלוף ישראל במסטרס 2011) ודני צוררו שעבדו מעולה, סיימו במקומות השני והשלישי אחרי פרדי קלר אלוף העולם למסטרס.

איך אתה מתכנן להיכנס לנעלים הגדולות של קודמך בנבחרת ? 
כשנכנסתי לתפקיד ראשית בדקתי מה נעשה עד כה ע"י הנבחרת והמאמן הקודם תמיר אשל. יש המון חומר ללמוד ולעבד. אני מתייעץ עם תמיר ומנסה להמשיך את התוכנית המקורית. יחד עם זאת, אני מביא הרבה ידע וניסיון לנבחרת. אני גם מתחרה וגם מאמן כך שלאורך השנים עקבתי מקרוב אחר פעילות רוכבי הנבחרת ואני מכיר מקרוב כל רוכב ורוכב. 

בסופו של יום, אתה מנסה להוציא תוצר סופי של עבודה משותפת עם הרוכבים תוך הרבה מחשבה ורגש. כבר כעת יש לנבחרת מספר נקודות חולשה שיש לעבוד קשה כדי לחזק אותן. השנה בן איינהורן עלה על הפודיום בפולין והרוכבים בהחלט הגיעו לתוצאות יפות בחו"ל. כך שהרוכבים בנבחרת מרגישים טוב עם עצמם ללא הרגשה שהם אחרונים בטבלת הנבחרות. חשוב לשמר את ההישגים האלה ואף לנסות להשיג קריטריון לאליפות העולם באופני כביש. אני מקווה מאוד שנצליח בשני הטורים הקרובים באיטליה ושהרוכבים יעמדו בעומס.

רוב הציבור היה מופתע מהמינוי. האם מפריעה לך העובדה שהמינוי הוא זמני ? 
ממש לא. נכון, קיבלתי את המינוי ולא הרווחתי אותו. אבל אני לא דואג. בסוף השנה יהיה מכרז ואני אציע את עצמי. חשוב שגם בבחירת המאמן תהיה תחרות והייתי רוצה להתמודד ולהרוויח את התפקיד. אני רואה את המינוי כהזדמנות חשובה עבורי. נסיבות המינוי לא מעניינות אותי ואני מעדיף להתמקד יותר במעשים ובתוצאות.

האם הדרך לניצחון בתחרויות חשובה לך יותר מהניצחון עצמו ? 
בתחרויות חשוב לי שיבוצעו מהלכים מעניינים במהלך התחרות, כדי שיזכרו את המהלך עצמו ולאו דווקא את הניצחון. התחום שלנו הוא תחרותי והישגי אבל לא מסכים בהכרח עם משפטים כמו "ניצחון או כלום" או "ניצחון בכל מחיר". הניצחונות מגעים בדרך כלל לאחר עבודה קשה ויש צורך בנחישות והתמדה לאורך זמן. ההישגים של הקבוצה תלויים מאוד ברוכבים ובעבודת צוות – יש רוכבים מצוינים שלא עולים בכלל על הפודיום לאורך כל הקריירה שלהם. אני למשל במשך שנים הייתי פועל (דומסטיק) בקבוצות שרכבתי במסגרתן ורק לאחר מכן עמדתי במרכז הבמה. כשמנצחים תחרות כל חברי הקבוצה חשים שהניצחון שלהם ולא משנה מי חצה ראשון את קו הסיום. 

מהו ה"אני מאמין" שלך ?
אני מאמין גדול בעבודה קשה ובצניעות ועם העבודה הקשה מגיעות גם התוצאות. אני מאוד לא אוהב תירוצים. לא הצלחת ? תגיד "אני לא הצלחתי, כי אני לא התאמנתי מספיק טוב" אבל בשום פנים והאופן לא לחפש את התירוץ אצל מישהו או משהו אחר. 
מאוד חשוב לדעתי להסתכל תמיד על ה"חצי המלא של הכוס", לשדר תמיד את החיובי ולתת לאנשים ביטחון בדרך וביכולות שלהם. בנוסף, חשוב בחיים לעשות דברים מתוך בחירה והאהבה ולא משום שאין לך משהו אחר לעשות או בגלל שזה הדבר הכי קל לעשות.

יש תוכניות לאולימפיאדה הקרובה. האם המועד קרוב מדי ?
לדעתי, כרגע תוצאות טובות בענף ניתן להשיג עם נבחרת נשים בכביש. זה ראלי הרבה יותר מאשר עם נבחרת גברים. כרגע לצערי אין בנבחרת קבוצת נשים. אני מאוד רוצה להרים את הכפפה ולקדם את הנושא. כפי שאמרתי הסיכויים של רוכבות בארץ טובים יותר משל הבנים, כאשר הבנים רחוקים מאוד מהופעה באולימפיאדה.

מה דעתך על אליפות ישראל האחרונה בכביש ?


קיום תחרויות נפרדות עבור העילית (ברמות נפתלי) ויתר הקטגוריות (בשדה יואב) לדעתי הייתה החלטה נכונה מאוד. הקטגוריות האחרות סוף סוף קיבלו את החשיפה המגיעה להן. לפני כן כל המקצים היו מתערבבים ועיקר העניין היה במקצה העילית.
בחירת המיקום ברמות נפתלי ובשדה יואב הייתה מעולה. מבחינת המסלול, המיקום הזכיר את המסלולים בחו"ל. ברמות נפתלי היו מספר עליות קיר סלקטיביות והנוף היה מדהים. 

איך אין לנו רוכב ישראלי קבוע בטורים הגדולים ?
לדעתי חשוב לתת לרוכבים להתחרות ולהתאמן בקבוצות בחו"ל כבר מגיל צעיר מאוד. מניסיון הבעיה היא שהילדים לא בנויים לחיות בחו"ל ללא הורים וזה גם לא נכון לדעתי. ילד בחו"ל לבד יכול להישבר. צריך לחשוב אולי על סוג של מחנה אימונים ישראלי בחו"ל תוך פיקוח על הרוכב הצעיר ועל האימון שלו במסגרת הקבוצות שבחו"ל.

לגבי השתתפות בטורים הגדולים, צריך לעבור בתחנות ביניים עד שנגיע לטורים הגדולים. יש תחרויות מעניינות בדרך כמו הקלאסיקות. הטורים הגדולים הם מותג יוקרתי אבל מתחת ל"כותרת" וליוקרה צריכים להראות נוכחות גם בתחנות הביניים. קח לדוגמא את ניב ליבנר שמתאמן ומתחרה בקבוצת A&V האיטלקית ומשתתף לאורך השנה בתחרויות בחו"ל בנוכחות רוכבי טורים גדולים ומפורסמים.

יחד עם זאת, חשוב לפתח ולקדם את הרוכבות הישראליות. תראה למשל את מיכל אלה אלופת ישראל 2011 שחזרה לאחרונה עם קבוצתה (מיקלה פניני) מהג'ירו האיטלקי לנשים – זה הישג מדהים! וגם את רותם גפינוביץ ודניאלה לוי שיצאו להתאמן בחו"ל וחזרו עם יכולות גבוהות. לדעתי גם המימון של ספורט הנשים פחות קשה בגלל החשיפה ותמיכה שהן מקבלות מארגונים שונים. 

מה החזון שלך ?
להיות מאמן ברמה הלאומית, להצליח בתפקיד ולייצג את המדינה בכבוד. חשוב לי לזכות במכרז לבחירת מאמנים בסוף השנה ולהמשיך וליישם את התוכניות. 
חשוב לי גם לקדם את ענף ה"סייקלוקרוס" בישראל. השנה כבר קיימנו תחרות אחת והיא זכה להצלחה רבה. עד היום אנשים שפספסו את האירוע הראשון מפצירים בי לקיים תחרויות נוספות. עבור סבב ה"סייקלוקרוס" שמאורגן ע"י איגוד האופניים בשיתוף "עז הרים", אני מתכנן מסלול מיוחד שיהיה עצים, קצר, מהיר ומעניין . מספר שבועות לפני האירוע אנחנו נערוך סדנאות ללימוד התחום והתחרות כמובן תהיה פתוחה לכולם. 

מה אתה אומר לרוכבים לפני תחרות ?
אנחנו עורכים אימון יומיים או יום לפני התחרות ואז זו ההזדמנות להעביר את המסרים ואת ההנחיות. ביום התחרות המתחרה צריך להיות מרוכז. יש מספר סידורים שהמתחרה צריך לעשות ביום התחרות ורמת הקשב שלו נמוכה. בעקרון מנסים להוריד את הלחץ ולתת ביטחון ביכולות שנרכשו בעזרת האימונים הקשים. אני ממליץ להם יום לפני ל"נקות את הראש" ולא לחשוב בכלל על התחרות. 


10 דברים על ויקטור קיטייב:
1. הוא בן 34 (כמעט 35).
2. סיים לימודי ספורט וחינוך גופני.
3. מתחרה עילית בכביש ומאמן ותיק. 
4. ניצח את טור בית שמש, בית גוברין וקריטריום נס ציונה.
5. ויקטור הוא משבש מכשירי צח"מ סדרתי.
6. מתגורר בראש העין עם בת זוגו אנה וכלבתם ג'ני.
7. ויקטור עלה מאוקרינה לארץ בגיל 18.
8. שירת כלוחם בהנדסה קרבית.
9. ויקטור לא מחזיק טלוויזיה בבית.
10. חובב נלהב של קולנוע איכותי.

מאת: אייבי גילת וחובב הרוש תמונות: אלון רון

Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg