משולחן המנכ"ל - לינדה בן שושן

"הרכיבה על אופניים היא חלק מהיותי מנכ"ל"
משולחן המנכ"ל / והפעם עם לינדה בן שושן מנכ"לית חברת ההשקעות הדס –ארזים

329.jpgשלום לינדה, נתחיל בכמה שאלות טכניות, רכבת בסוף השבוע?
ביום שישי בבוקר רכבתי בקבוצה עם עוד ארבעה רוכבים. אתמול בעלי היה זה שרכב , ככה זה בד"כ במשפחה שלנו, יש לנו 4 ילדים ולכן כל אחד מאתנו (בעלי ואני) רוכב בתורו .

והיכן רכבת ביום שישי?
במסלול הקבוע. מצומת נחשון לצומת שמשון ומשם דרך בית שמש לכיוון קריית גת למסלול הלופ המוכר של אליפות ישראל, שמקיף את יער בריטניה ואז בחזרה.

זה נשמע הרבה, כמה רכבת?
לא נורא, בערך75 או 80 קילומטרים.


מה סדר היום שלך, מתי את קמה בבוקר?
זה תלוי . אם אני רוכבת אז אני קמה בשעה חמש בבוקר ואם לא אז אני משתדלת לישון עוד שעה.


וכמה פעמים בשבוע יוצא לך לרכב והיכן בדרך כלל?
אני משתדלת לרכוב שלוש פעמים בשבוע. ביום שלישי ,ביום שישי ובשבת.בדרך כלל אני רוכבת באזור מודיעין ששם הוא ביתי , אני רוכבת גם באזור הבמשולש ובעמק האלה -היכן שרכבתי ביום שישי האחרון.


גם בשטח?
לא לא לא. רק בכביש . אני לא מתחברת לשטח. השטח הוא טכני מדי בשבילי בעוד שהכביש הוא אירובי ואני יותר מתחברת לפעילות האירובית. עבורי היא יוצאת מן הכלל ואני מרגישה שזה מה שעלי לעשות.


בכבישי ישראל לא מתחשבים ברוכבי האופניים. את לא פוחדת ?
יש מקומות בארץ, כמו בכביש שמחבר את צומת נחשון לצומת שמשון, באזור יער הנשיא ובמשולש שכן מתייחסים לרוכבי האופניים מכבדים ומתחשבים בהם, אבל באזורים אחרים אני נתקלת בתופעות מבישות של כלי רכב שמתקרבים לרוכבים ומסכנים אותם. הנהג הישראלי לא עושה חשבון לרוכבי האופניים .הוא צופר להם כדי להפחיד אותם ולא פעם גם נתקלתי בנהגים עם מנשא אופניים על גג מכוניתם שמתייחסים לרוכבי אופניים בזלזול. זה עניין של חינוך וסובלנות. לצערי מסתבר שגם חלק מרוכבי האופניים משנים את עורם כשהם יורדים מהאוכף ומתיישבים ליד ההגה.


את מנהלת ארגון תובעני , היכן את מוצאת את הזמן לגדל ילדים, לנהל חברה וגם לרכוב על אופניים. 
סדר היום שלי מאוד עמוס. גם עם עבודה, גם עם המשפחה וגם עם האופניים אבל אני לא רואה את עצמי מוותרת על שום פעילות מאלה שהזכרתי לטובת הפעילות האחרת.. הכל עניין של תכנון זמן, בעל מדהים שעוזר ורכיבה על אופניים שמעניקה לי ערכים נוספים


מה נותנת לך הרכיבה על אופניים? 
קודם כל הרגשה טובה , אנרגיות טובות וכושר גופני מעולה. מעבר לזה, מאוד מלהיב לפגוש ולרכוב עם אנשים חדשים וזה מוסיף לך המון. כמנכ"לית אני יכולה לומר לך באחריות מלאה שהרכיבה על אופניים היא חלק מהיותי מנכ"ל . זה לא שעלי להסתדר גם עם זה ועם זה וגעם הרכיבה, מבחינתי זה להסתדר עם כל השאר כי יש לי את הרכיבה.


הרכיבה השבועית רשומה לך ביומן?
לא ממש אבל המזכירה שלי והעובדים יודעים שביום שלישי בבוקר אני מגיעה מאוחר כי אני באימון שנמשך בד"כ שעתיים.


על איזה אופניים את רוכבת?
בעבר רכבתי על ספיישלייזד ואילו היום אני רוכבת על ”על מקס לאלי", אופניים איטלקיות מדהימים שבנה רוכב איטלקי מצטיין מצמרת הג’ירו דה איטליה. הכרתי אותו לפני כשנה כשביקר בארץ ומאז אנחנו חברים. בעלי ואני ביקרנו אותו באיטליה ובהזדמנות זו רכשתי ממנו זוג אופניים.


ספרי לי עליהם
מדובר באופניי קרבון (FULL CARBON) עם מערכות שימנו דורה-אייס וגלגלי האד. בקיצור אופניים מושקעים.


נראה שאת מתלהבת מציוד ובגאדאטים?
בתקופה הראשונה שבה רכבתי על אופניים לא כל כך הבנתי על מה מדובר וממה כולם מתלהבים אבל ככל שנכנסתי עמוק יותר לתחום התחלתי להבין את החשיבות של האיכות ואת תרומתה לשיפור הביצועים ולכן אפשר לומר שאני מתלהבת במידה מסויימת מהגאדג’טים.

תסבירי יותר בבקשה
אני חושבת שאני אוהבת גאדג’טים. אין זה סוד ש המוצרים סביב ענף האופניים תפשים תאוצה בכל הקשור לביגוד, להנעלה, לציוד האלקטרוני כמו מחשבי דרך, ספידומטרים, מדי דופק וכו...האוכלוסיה הרוכבת מסתכלת סביבה ומשווה. אף אחד מאיתנו לא רוצה להראות לא מעודכן.


את מתחזקת את האופניים שלך בעצמך ?
רק פנצ’רים וכיוונים אני יודעצ לעשות לבד. כל השאר....מצמן.

כיצד היכולת שלך כמנהלת בשוק ההון באה לידי ביטוי בפעילותך בענף האופניים?
כשמלאי תפקיד בכיר בבנק דיסקונט יזמתי ביחד עם אייל ברמס הבעלים של מצמן את מירוץ את הרעיון של הליסינג התפעולי לאופניים. היום כאשר יש לא מעט רוכבים שמחליפים אופניים כל שנה שנתיים ומשדרגים מאופניים של 5000 ₪ לאופניים של 10,000 ₪ ומאופניים של 15,000 ₪ לאופניים של 30,000 יש מקום לשיטה חדשנית למימון. תכנית המימון שהצענו איפשרה לרוכבים להחליף אופניים כל שנתיים לאופניים חדשים ולמכור את האופנים הישנים שלהם ב50% ממחירים כחדשים.


מה את עושה בעסק כדי לקדם את הרכיבה על אופניים בקרב העובדים?
לא הרבה. רק אחד מהעובדים מגיע לעבודה על אופניים (וזו לא אני) . עשינו בדיקה בקרב העובדיםאיזה ספורט הם מעדיפים וחובבי הכדורסל זכו ברוב מוחץ. אז אנחנו משחקים כדור-סל אבל החברה כיישות עסקית מעניקה חסות לאיגוד האפניים למשך -3 שנים ולפעילות הנעשית במסגרתו.


אם אני לא טועה אתם מעניקים חסות למסע האופנים לעסקים שמארגן דה-מרקר.
אתה לא טועה אבל גם זה במסגרת החסות שלנו לאיגוד האופניים שהשנה מנהל את הרכיבה של דה-מרקר. בשנים האחרונות הבינו גורמים רבים במגזר העסקי שטרנד האופניים מתחבר היטב לעולם העסקים וההיי-טק. ועכשיו, כולם מארגנים מסעות רכיבה. יו"ר חב’ הדס-ארזים אייזיק סטון הוא רוכב אופנים מושבע והוא רוכב כל שנה בישראל במסגרת מסע האפניים "גלגלי אהבה" של בית החולים לילדים אלין , מסע שבו משתתפים אנשי עסקים רבים מחו"ל ומישראל. גם איל"ן (להבדיל מאלין) מארגת מסע אופנים בשם טור דה תרום, בית חולי שניידר מארגן מסע משלו וכמותם גם המגזין דה-מרקר. 


מה הקשר בין אופניים לעולם העסקים?
אנחנו בהדס ארזים רואים חיבור משמעותי בין ענף האופניים לעולם העסקים אבל לא רק לאופניים. כל ספורט שמחובר למחוייבות והשגיות כמו גם לעבודה קשה ולהקרבה הוא ספורט שמתחבר לעלם העסקים. בשני העולמות צריך לשאף לנצח אבל גם לדעת להפסיד ולהתחיל מחדש.עולם העסקים דורש ממך הרבה ערכים שמשרתים אותך בעסקים.


האם הרכיבה על אפניים מסייעת לך ליצור קשרים עם אנשים? 
כל מפגש עם אנשים שיש לך איתם מכנה משותף ושאיתם אתה יכול לדבר באותה השפה בנושאים משותפים מאפשר צירת קשרים ללא קושי. כששני הצדדים מדברים את אותה השפה הכל נראה חברותי יותר ופחות מאיים וברגע ששני רוכבים נפגשים המחיצות נופלות מהר יותרואז גם יותר קל לעשות עסקים אבל אני לא רוכבת ולא נגשת עם רוכבים כדי לעשות איתם עסקים. העסקים ם תוצאת לוואי של הרכיבה.


אבל בסופו של דבר, את עושה עסקים תוך כדי רכיבה על אופניים?
לא. אני רוכבת כדי ליהנות ולעשות לעצמי טוב. אני לא מחפשת ולא יוזמת עסקים כשאני רוכבת על אופניים. אפילו כשאני פוגשת עמיתים או לקוחות ברכיבות משותפות. צריך לעשות הפרדה בין הדברים אחרת מאבדים הרבה מהטעם.


מה נותנת לכם החסות על איגד האופניים?
אנחנו לא נותנים חסות לאגוד כדי לקדם פעילות עסקת. החברה שלנו מעוניינת לשפר תהליכים ולהקנות ערכים. ענף האופנים בישראל נמא עדין בחיתוליו ויש הרבה מה לשפר..


כמו למשל...
כמו למשל תפעה של רכיבה בסובב כינרת לאורך 60 קילומטרים בלי שיהיה מקום לעצור בצד כדי לעשות את הצרכים או לשתות מים.כמו למשל שאין בדרך מאהל שבו ניתן לנוח בצל ושבו ניתן לקבל חטיף אנרגיה ולשתות כוס מים.כמו למשל שמקיימים את אליפות ישראל באיזור בדרום מבלי שאף אזרח יוכל לצפות בתחרות.


היכן את רוצה שהאגוד יקיים את אליפות ישראל?
אני חולמת שיום אחד אליפות ישראל תתקים ברחובות אחת הערים במרכז הארץ. שיום אד בשנה הנהגים והתושבים יסכימו שלא להזעיף פנים ולא למחות על זה שסגר ולהם את הכביש ליד הבית לכמה שעות ובמקום זה שיישבו עם הילדים לצד המדרכה ויריעו רוכבים שחולפים בכביש. מדע זה יכול לקרות בפאריז ולא בתל אביב?


אני מבין שלספורט תפקיד חשוב בחיים שלך?
זה לא סוד. אני גדלתי כילדה ספורטאית והחלפתי כמה ענפי ספורט עד שהגעתי לאופניים. אני מאמינה שספורט מעצים את הילדים ובעיקר את הנערת שעוסקות בספורט ומסייע בעדן לתפוש את מקומן בעתיד בשוק העבודה בתפקידים בכירים ואחראיים. כשעוסקים בספרט מרחיבים אופקים בגיל צעיר ומפתחים יכולות שבאות לידי ביטוי גם בגיל מבוגר. ככל שיותר נשים צעירות יעסקו בספורט כך נראה יותר מנהלות ובעלת תפקידים בכירים בדור ההמשך. עיסוק של צעירות בספורט יביא לשינו מהותי בשוק העבודהולכן במקום לדון באי השוויון בשוק העבודה צריך לעודד נשים צעירות לעסוק בספורט ואז השינוי ייעשה מעצמו.


לא דיברנו על משפחתך. כיצד הם מתמודדים עם כל העיסוקים שלך?
אני מאמינה שצריך לשלב בין העבודה לחיי המשפחה והספורט ולודא ששום פעילות לא תהיה על חשבון הפעילות האחרת. אפשר לעסוק בכל התחומים אבל במינון הנכון.לא להגזים אם אני צריכה לצאת לבילוי עם בעלי בערב לפני אימון אפניים אני לא אוותר על הבילוי או על החובה המשפחתית ואצא ולמחרת לא אוותר על האימון גם אם יהיה לי קשה יותר.


ציינת שבעלך רוכב על אפניים מה עם הילדים שלך, גם הם ברוכבים?
ממש לא. ואפשר כמעט לומר שההיפך הוא הנכון. נועם גולש בים, רועי משחק טניס, עדי רוקדת ורק עידו הקטנצ’יק מדבר על אופניים. אבל .....הוא עוד קטן . 


מה את מאחלת לעצמך לראש השנה?
שאוכל לרכב יותר מאשר 3 פעמים בשבוע. ושכולנו נהיה זה הכי חשוב.