top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

-מבחן דרכים ל...Cannondale RZ120 3

9.jpgרובכם ודאי נחשפתם בשלב זה או אחר למותג Cannondale. כמעט מיום היווסדה ב 1971 בברטפורד ארה"ב, נתפסה Cannondaleכאחת החברות החלוציות והחדשניות בתחום הפיתוחים הטכנולוגיים ובאיכות ייצור. (למי שאי פעם שאל את עצמו, לשם המפורסם אין משמעות מיוחדת מעבר לשמו של הרחוב בו שכן באותן שנים רשם החברות המקומי).
 

בין פריצות הדרך המשמעותיות ראויים לציון שיטת ה-Si להדסט אינטגראלי, בולמי ה-Lefty  הקשיחים והייחודיים, השימוש בסיבי זכוכית לייצור גמישות מובנת בשלדות הסופט-טייל התחרותיות ושימוש בטכנולוגיית קרבון שלא נופלות ברמתן מזו של תעשיית האירוספייס. 

בכל הקשור בטכנולוגית שיכוך אחורי לאופני הרים, דבקה החברה דבקות כמעט אורתודוקסית בשימוש בציר יחיד קלאסי וסגפני. השימוש בשיטה זו עבר כחוט השני בין שנות הדגם השונות ובמהלך השנים מתלה הציר היחיד של Cannondale הפך לשם דבר בכל הקשור לקשיחות צידית ויעילות דיווש שהגיעה ככל הנראה לשיא בשלותה לפני כ 5 שנים אז הוצגו לראשונה ה-Prophet וה-Rush . 

מאז ועד לשנת 2008 היוו הצמד את הפלטפורמה לאופני ה-AM והמרתון של החברה. בשנים האחרונות, אם בגלל דרישות השוק לחדשנות במתלים, אופנה או צעד שיווקי, השאירה החברה את עקרונותיה הקלאסיים מאחור ופנתה למתלים רבי זרועות. בשנת 2009 הציגה Cannondale שני דגמי AM חדשים, את ה- Moto  עם מהלך של 160 מ"מ אשר נבחנו כאן אשתקד ואת ה-Rize, אופני AM לייט עם מהלך מתלים 130 מ"מ. בשנת הדגם הנוכחית (2010) ה-Rize מיוצרים לראשונה בשתי תצורות: RZ140 בעלי מהלך של 140 מ"מ  וה-RZ120)  120) המתעתדים להחליף בקרוב במרכז הפרוטפוליו את ה-Rush) 110) הוותיקים. 

 

 

שילדה

במבט ראשון שלדת ה-RZ 120 הצבועה בשחור עם עיטורים גרפיים על-ה-ניינטיז ,נראית  מעט בנאלית. מבט מעמיק יותר חושף רמת בנייה וגימור מרשימים ביותר,כמצופה מיצרנית העל. החל מיישום טכנולוגית 3D Forging (עיבוד תלת ממדי) שבו צינור הכסא, תושבות צירי המתלה ובית הציר המרכזי (בסטנדרט 30BB מתקדם)  נחרטו ועובדו ב- CNC באופן מעורר השתאות מגוש אלומיניום אחד (דבר האמור להתבטא בקשיחות ועמידות משופרים), דרך המשולש הקדמי אשר בנוי אסופת צינורות במניפולציות הידרופורמינג מרשימות המשודכים על ידי ריתוכים מלוטשים כמיטב המסורת של היצרן האמריקאי. 

בירכתיים בולט מתלה א-סימטרי סמי-קומפקטי בתצורת faux bar – מתלה שהוא לא יותר מוריאנט של סינגל פיווט בתוספת ציר על תומכות האוכף הממוקם קרוב מאד ומעל לציר האחורי שתפקידו לאפשר את תנועת חוליית ה- Dogbone השולטת על יחס המינוף של הבולם האחורי ובכך לתרום לאקטיביות של המתלה לאורך המהלך וכמובן לשפר את קשיחותו הצידית. 

 

 

חלקים

ה one twenty נמכרים בארבע רמות אבזור שונות והיבואן המקומי צייד אותנו בזוג השני מלמטה הממוספר 3 שאובזר בהתאם למפרט שהופיע באתר היצרן. באופן כללי Cannondale לא ידועים בזכות רמות האבזור הגבוהות שלהם בדגמי הביניים וגם פה לא ציפתה לנו הפתעה גדולה. על השיכוך הקדמי אחראי בולםLefty Ultra DLR  בעל מהלך של 120 מ"מ עם שליטה על הריבאונד ונעילה בשני כפתורים הממוקמים בראשו הנישא של הבולם. בחלק האחורי מופקד בולם Rock Shox Monarch 3.3 המייצר גם הוא מהלך של 120 מ"מ. ל- Monarch מספר מאפיינים ארגונומיים ששבו מיד את ליבנו: פיית ניפוח בעלת זווית מתכווננת, ידית שליטה בשרנית האחראית על הבחירה בין שלושת מצבי הפלטפורמה, חוגת כיוון ריבאונד מחוררת שמסייעת בספירת הקליקים וסקאלת כיוון סאג המוטבעת על הבוכנה.
 

מערכת ההינע מעורבת מאחוז נכבד מאד של חלקים ממשפחת  Shimano Deore (קראנק, נאבה אחורית, ידיות הילוכים ומעביר קדמי) ונזם זהב בדמות Shimano XT ארוך כלוב. אהבנו את ההבחנה בין עיקר לטפל בדמות קסטה איכותית מתוצרת Sram ושרשרת אמינה ומשרת ביטחון של KMC. את כוח העצירה אמורים לספק מעצורי Hayes Stroker Ryde (אליהם עוד נחזור בהמשך). הגלגלים הורכבו מחישוקי Sun Ringle Equalizer אשר שודכו לזוג צמיגיSchwalbe Racing Ralph  צפופי קוביות ברוחב 2.26 . הממשק עם הרוכב נוצר על ידי דוושות SPD ברמת XT. אוכף  Prologo - Vertigo Maxאשר הפתיע בנוחיותו וגריפים לא ננעלים מגומי אנכרוניסטי שלא הפסיקו להתעוות, בייחוד לאחר שעמדו קצת תחת השמש הקופחת. את כל החבילה חיברה אינסטלציית אלומיניום 3C על בסיס מותג הבית.

10.jpgרכיבה

האופניים ברמת אבזור בסיסית של דגם ה-3  בסדרת ה- Twenty One  עצרו את הסקאלה על 13ק"ג, קצת כבד לקטגוריה, בעיקר בהתחשב בכך שקיימים בשוק לא מעט אופני שבילים שנושקים למספר הזה מלמעלה. 


הדיווש על האופניים לא הסגיר את משקלן האמיתי ותחושת הרכיבה הייתה מאד אנרגטית. הכידון המעובה בעל הרייז הצנוע ברוחב 650 מ"מ הרגיש לנו מאד נכון מהרגע הראשון. תנוחת הרכיבה הייתה מאד טבעית, משהו בין תנוחת XC רכונה ל AM "נונשלאנטי". ההיגוי היה מדויק ובלתי עצבני בעליל. הקשיחות הצידית של השילדה והעברת הכוח היעילה של המתלה תירגמו כל פרץ כוח על הדוושות לתעופה אופקית. צמיגי ה-   Racing Ralph ברוחב 62.2 בעלי החתך העגול המצופה בקוביות צפופות וקומפאקטיות הפגינו התנגדות גלגול מאד נמוכה שתרמה רבות למהירות. 

 


עליות ומישורים:

בקטעי רכיבה ארוכים בשבילים זורמים ציר המתלה שממוקם מעט מעל הפלטה האמצעית ובהסטה קלה מאד לאחור ביחס לציר המרכזי, הבטיח וקיים מינימום פדל-פידבק, בעיקר ביחסי ההעברה המהירים. הטיפוס בעליות לא טכניות היה קל ביותר הודות לתנוחת הדיווש היעילה מעל לציר המרכזי )זווית כסא 73.5 (ולזווית הראש הקלאסית (69) . המתלה של Twenty One- התגלה כנטול בובינג ומצבי הפלטפורמה השונים של בולם ה- Monarch לא השפיעו רבות על פעולתו כך שרוב הזמן דיוושנו על מצב פתוח בלי התעסקויות מיותרות.


בעליות הטכניות נהנינו מאד מחרטום האופניים הקליל והנפנו את ה –"טרומפל-פורק" ללא מאמץ מיוחד מעל מדרגות סלע ומכשולים מזדמנים. מדרגה אחת גבוהה במיוחד דרשה גיחת עומק החוצה מן האוכף והפגישה את הברך עם ידית נעילת הבולם הממוקמת מאד גבוה בסמוך לכידון. ניחא. בקטעים מהירים במיוחד, בסיס הגלגלים הצנוע (110.3 ס"מ ב M ) הצליח להעניק יציבות טובה שנשמרה גם כאשר תנאי הדרך הפכו לקצת יותר נבזיים. ה Lefty החדש הפגין קשיחות צידית מרשימה (כרגיל) ומעט יותר פלאשיות ביחס לאחיו הבוגרים.

 

ירידות וסיבובים:

על התכונות הקינטיות המשובחות של הכלי העיבה יכולת עצירה עלובה של מעצורי ה - Hayes Stroker Ryder אשר עקרה נתח נכבד מהספונטניות ברכיבה והפיגה כמעט לגמרי את רוח החופש והביטחון שלנו  -  ככה זה שצריך לתכנן כל הפחתת מהירות משמעותית מראש. גם שהמעצורים הועילו לציית להוראות מהקוקפיט, הצמיגים לא ממש שיתפו פעולה (וזה עוד לפני העונה המדורדרת של שבילי מולדתנו).


ציר מרכזי גבוהה יחסית  (33 ס"מ) שנשאר ממנו לא מעט הודות למהלך הקצר והסאג הצנוע (כיאה לאופני מרתון), סייע בשמירת ניבי הפלטה השלישית מפני מפגשים פלסטיים עם סלעים מזדמנים אך הקשה מעט בסיבובים, בעיקר באלה ההדוקים והמהירים. ביציאות מהעיקולים שוב נהנינו מתאוצות ביניים מרשימות.


בירידות תלולות ומשובשות זווית הראש ה"לא מאד מתונה" והבולם לא השרו עודף ביטחון –  ה Lefty שהנעים את הרכיבה עד כה התגלה כליניארי שעה שדחפנו אותו לקצה המעטפת (בעיקר ביחס לסטנדארט של בולמי אוויר אחרים כפולי גפיים) אך בל נשכח שזה לא הייעוד העיקרי של האופניים.  

 

 


סיכום

ה-RZ 120 של Cannondale התגלו כצפוי כמתאימים בעיקר לרכיבה בשבילים זורמים. השילוב של הגיאומטריה הקלאסית, קשיחות המזלג והשילדה, משקל לא גבוה ומאפייני המתלה  הופכים את הרכיבה ליעילה, מהירה אך נטולת מקדם פאן בעליל. בתצורה שנבחנה ה- one -twenty יכולים לשמש בני לוויה נאמנים לספקטרום רחב יחסית של סגנונות, החל בדיוושי סופ"ש רגועים, דרך רכיבות XC בקצב רצחני ועד לטיולים אפיים עתירי קילומטרז' וגובה מצטבר. הדבר היחיד שהיינו ממליצים לעשות במעמד הקנייה הוא התקנת זוג מעצורים אמיתי ובחינת האפשרות להלביש זוג צמיגים קצת יותר מפרגנים לתנאי השטח המדורדרים בשבילים המקומיים. 

 


יותר:

איכות יצור קפדנית, תנוחת רכיבה, קשיחות ויעילות דיווש, Lefty

 

פחות:

משקל , מעצורים, גריפים, צמיגים.

 

לקוח אידיאלי:

רוכבים אשר אוהבים מרחקים, מהירות ויעילות, אך טרם פיתחו תסמיני משיכה לצד האפל.

 

 

גיאומטריה באינצ'ים/ס"מ (למידה M):
זווית ראש: 69
זווית כסא: 73.5 
אורך צינור עליון אפקטיבי: 58.7 / 23.1”
גובה ציר מרכזי: 33 / 13”
בסיס גלגלים: 110.3 / 43.4”
אורך תומכות שרשרת: 42.5 / 16.7”
גדלים: , SM, MD, LG, XL, 

גודל אופניים במבחן: L
משקל:13 ק"ג 
מזלג:Lefty Ultra w/DLR
מהלך מזלג:120 מ"מ 
בולם אחורי:Rock Shox Monarch 3.3
מהלך מתלה:120 מ"מ
חישוקים:Sun EQ 25
צירי גלגלים: Shimano FH-M525  Lefty SL
צמיגים:Schwalbe Racing Ralph
מעביר קדמי:Shimano Deore
מעביר אחורי: Shimano XT 
מעצורים:Hayes Stroker Ryde
אוכף:Prologo Vertigo Max 
מוט כיסא: Cannondale C3
כידון:Cannondale C3
סטם:Cannondale HeadShok
קראנק:Shimano FC-M542

יבואן: DAA
www.cannondale.co.il 
09-8917395

 
Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg