top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

האם להרכיב גלגל 27.5 אינצ' מלפנים באופני 26 אינץ

27.5D.JPG

באחרונה אנו עדים למתקפת אופני הרים שמוצעים לנו עם גלגלים במידה 27.5 אינץ' לעומת גלגלי ה-26 אינץ שבהם מצוידים בעשורים האחרונים מרבית אופני ההרים.  השאלה המתבקשת היא האם כדאי  להחליף את האופניים הממותגים הותיקים והנאמנים שלנו רק בשל הטרנד החדש או  שאולי עדיף  לשדרג את האופניים הקיימים? האם זה בכלל אפשרי? כן! האם זה כדאי? אין לנו תשובה חד משמעית , אבל כבר בינואר 2014 פרסמנו כתבה שעסקה בהתאמת אופני 26 אינץ למידה החדשה  והנה היא שוב לפניכם:

 כתב וצילם: עמית לביא*

לאחרונה הרכבתי באופני ההרים שלי לרכיבות שבילים ואול-מאונטיין גלגל קדמי בקוטר 27.5 אינצ'ים וגלגל אחורי בקוטר 26 אינצ'ים. מנין נולד הרעיון הזה? מיד תבינו.  בשנה האחרונה התחיל להתבסס גם בארצנו סטנדרט חדש של גלגלים לאופני הרים בקוטר שנמצא בין 26 אינצ'ים המסורתי ל=29 אינצ'ים החדשני; מדובר כמובן בגלגלים בקוטר של 27.5 אינצ'ים (650B), שנולדו כדי לגשר על הפער בין השניים.

היתרונות והחסרונות של גלגלי 29 אינצ'ים כבר ידועים ודובר בהם רבות. הם נהנים מכושר דריסת מכשולים מצוין מחד גיסא אבל מסרבול לא קטן בהיגוי מאידך גיסא. יש להם אוהדים רבים ועובדה היא שהם גם משמשים רוכבי=על בארץ ובחו"ל באירועי רכיבה תחרותיים בינלאומיים. אבל אני פגשתי בהם בעיקר את החסרונות. חסרה לי בעיקר הזריזות בהיגוי ובתגובה ולכן המשכתי לדווש וליהנות מאופני ה=26 אינצ'ים המשופצרים שלי. עם זאת, מדוע שאתעקש ללכת נגד הזרם? 

חשבתי לעצמי, הבא ננסה ליהנות מכל העולמות ונשלב בין גלגל בקוטר 27.5 אינצ'ים מלפנים ובין גלגל בקוטר 26 אינצ'ים מאחור. רציתי להרוויח קצת יותר מכושר הגלגול של הגלגל הגדול, אך להישאר עם התגובה המשופרת של גלגלי ה=26 אינצ'ים; קיוויתי שלא אצטרך לשלם את המחיר בדמות היגוי מסורבל. האם זה הצליח? אתם מוזמנים להמשיך ולקרוא.
מה הניסיון אומר?
בניתי לעצמי גלגל בקוטר של 27.5 אינצ'ים בנאבה של הופ והרכבתי אותו מלפנים באופני הפיווט 5.7 שלי. וכך יצאתי לדרך. עד כה ניסיתי את הקונפיגורציה הזו בסינגלים של יער עופר, בתל חדיד וביער חרובית. להלן מסקנותיי.
בעלייה
העסק עבד יפה והגלגל דילג בקלות מעל מכשולים מזדמנים. מצאתי את עצמי בוחר לא פעם בקווים תלולים יותר מבעבר מתוך ביטחון שהעסק עובד ושהגלגל הגדול צולח כל מכשול. חיש קל תפסתי שאין שום בעיה לטפס באופניים על מדרגה שהזדמנה באמצע עלייה ומנסה להכשיל אותי. עוד הפנמתי שטכניקת הרכיבה שדוגלת בלעבור על המכשולים ולא ביניהם התחילה לתפוס מקום של כבוד בזכות גלגל קדמי בקוטר של 27.5 אינצ'ים. אבל לא הכל היה חיובי כל כך, וצריך גם לשמור על מומנטום. לעצור, לכוון ולהמשיך בדיווש עצים עובד בקונפיגורציה זו טוב פחות מאשר בגלגל רגיל, אופס!  גלגל 27.5 אינצ'ים מתנהג טוב יותר במומנטום קבוע, כזה המספק לו את האנרגיה הדרושה, כדי להתגלגל מעל מכשולים.

בירידה
בירידה נהניתי ממש. הגלגל דרס יפה, סיפק אחיזה מצוינת ואפשר שמירה טובה של אנרגיית התנועה. העסק עבד פשוט הרבה יותר מהר, ומצאתי שאני יכול לסמוך על האחיזה של הגלגל הקדמי גם בתנאי דרדרת וגם בגלישות מדרופים, קטנים כגדולים. הגלגל הקדמי, שהוא כאמור קטן יותר מגלגל 29 אינצ'ים, שומר על קשיחות חזקה יותר גם בזכות העשייה המצוינת שלו וגם בזכות קוטרו. בשונה מגלגלי 29 אינצ'ים, הסטנדרט החדש של 27.5 אינצ'ים בשילוב הסטנדרט הישן של 26 אינצ'ים מאפשר לשמור על כל מהלך הבולם כמעט וליהנות ממנו בירידות; אין בו חסרונות כמעט, למעט במקומות צפופים שבהם נדרשים תיקוני היגוי הדוקים, וגם אז  עוד לא מצאתי בגלגל ה=27.5 אינצ'ים  את הנקודה שאפשר היה לומר עליה שבגלגלי 26 אינצ'ים הרכיבה הייתה מתבצעת טוב יותר.

במישור
לגלגל בקוטר של 27.5 אינצ'ים המורכב באופניים מלפנים אין שום יתרון במישור על פני גלגל בקוטר 26 אינצ'ים או גלגל בקוטר 29 אינצ'ים.  במישור, אופני 29 אינצ'ים ישמרו על מהירות גבוהה יותר, ואופני 26 אינצ'ים יאיצו מהר יותר. לפיכך, גלגל בקוטר 27.5 אינצ'ים מלפנים מתאים, לדעתי, בעיקר למי שרוכב בהרים או בסינגלים מפותלים ופחות למי שרוכב במישור.

27.5C.JPGמבחינה טכנית נותרו כמה שאלות.האם אפשר להרכיב גלגל בקוטר 27.5 אינצ'ים באופני 26 אינצ'ים?
 ככלל, כן. תלוי באיזה מזלג משתמשים והיכן רוכבים. מזלגות 26 אינצ'ים של פוקס יכולים לקבל גם גלגל בקוטר 27.5 אינצ'ים, המזלגות של חברת רוקשוקס המיועדים לגלגלי 26 אינצ'ים אינם מתאימים למשימה. לא בדקתי מזלגות אחרים (סנטור, מרזוקי ועוד). חשוב לציין שגם בלמי 26 אינצ'ים של פוקס יתאימו בעיקר לרכיבה בקיץ, שכן המרווח בינם לבין הצמיג לא יספיק כפי הנראה לרכיבה בבוץ.

 כיצד שומרים על הגיאומטריה של אופני 26 אינצ'ים כשמורכב בהם גלגל בקוטר 27.5 אינצ'ים?
אפשר לשמור על תנוחת הרכיבה בהורדה של ספייסרים מתחת לסטאם, ואילו על הגיאומטריה של האופניים אפשר לשמור בשינוי המיקום של בוכנת האוויר בתוך הבולם. אני קיצרתי את מהלך הבולם שלי מ=150 מ"מ ל=135 מ"מ. בעתיד הקרוב יגיעו לארץ חלקי בלמים המיועדים למידת גלגל של 27.5 אינצ'ים, ואז יהיה אפשר להחליף את הרגליים התחתונות של הבולם וליהנות מכל העולמות.

  באיזה גלגל מדובר?
 מדובר בגלגל טיובלס המורכב מחישוק של  PACENTIהבנוי על נאבה הופ אבו 2 עם צמיג האנס דאמפף של שוואלבה.

  האם יש פתרון לסרבול הקל שחשים בהיגוי?
התיאוריה אומרת שאפשר לחדד במעט את זווית ההיגוי ולהרוויח זריזות בתמרון. גילוי נאות: לא ניסיתי ולא חשתי צורך בכך.

לסיכום
החלפת הגלגל הקדמי שלי בגלגל 27.5 אינצ'ים הייתה ניסיון מוצלח מאוד מבחינתי. היא סיפקה לי רכיבה מהנה בשלבה יתרונות מכל העולמות. המחיר שצריך לשלם עבור שינוי זה נמוך באופן יחסי, ולמעט סרבול קל בהיגוי ודרישה לשמור על מומנטום מינימלי, לא מצאתי בו חיסרון. קיבלתי אופניים זריזים וקשיחים מצד אחד, ובעלי אחיזה משופרת וזווית תקיפה משופרת של הגלגל הקדמי מצד אחר.  מבין שלושת אתרי הרכיבה שהזכרתי, ביער עופר ובתל חדיד יש לדעתי עדיפות בולטת לקונפיגורציה של 26 אינצ'ים מאחור ו=27.5 אינצ'ים מלפנים. הם מהירים יותר ומטפלים נכון יותר במכשולים. ביער חרובית, לעומת זאת, היו מקומות שבהם חשבתי שהייתי מעדיף גלגל 26 אינצ'ים מלפנים, כזה בעל זריזות ותמרון משופרים.   תודה לדניס, המכונאי הבכיר שלי, שביקשתי ממנו להשחיל לי את השפיצים, אף שהתכוונתי לבנות את הגלגל בעצמי - הגלגל היה מוכן עוד לפני שהספקתי להרים את הראש מהמחשב. ואיזו בנייה הרכבה מצוינת!

*עמית לביא הוא מנהל סניף סינגלטרק בתל אביב

 

 
Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg