top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

מבחן ל Rocky Mountain Element 950 -האלמנט כבר בפנים

Element_350.jpgהמותג רוקי מאונטיין אינו שם נרדף בדיוק לאופני קרוס קנטרי בעולם האופניים, והחברה, אשר מזוהה יותר מכל עם איקוני פרירייד דוגמת וייד סימונס ותומס ונדרהאם, אינה הראשונה שעולה בתודעה כשדנים באופני XC.

כתב ורכב: עדי בלן

ו טעות, כמובן. הקנדים מייצרים אופני קרוס קנטרי משובחים מקדמת דנא ולראיה ההישגים המרשימים של אנדראס הסטלר (קנדי, למרות השם האוסטרי) בתחרויות מרתון ושל רוכבי עילית אחרים המשתתפים בסבב הגביע העולמי. כשם שהקור בחורף הישראלי אפילו אינו מדגדג את הטמפרטורות השגורות בסתיו הקנדי, כך גם ההגדרה של הקנדים לקרוס קנטרי רחבה ומורכבת יותר מזו המקובלת אצלנו, וכוללת בקלות גם את מה שמוגדר אצלנו רכיבת שבילים. לפני זמן מה שחררו אנשי רוקי מאונטיין סרטון שבו האדונים סימונס וונדרהאם מראים מה אפשר (וכנראה לא כדאי) לעשות ברוקי אלמנט; אנשי רוקי מדגישים שהם אינם ממליצים על שימוש כזה (דרופים של יותר משלושה מטרים ורכיבה מוטרפת במורד סינגלים אגרסיביים), אבל הסרטון מראה שהדבר אפשרי ותלוי ברוכב בלבד.

מרוזן ומינץ, היבואן הישראלי של רוקי מאונטיין, קיבלנו למבחן את Element 950גרסת ה=29 אינצ'ים של אופני הקרוס קנטרי שיכוך מלא הקנדיים, עם גלגלים גדולים ומשכך קדמי בעל מהלך של 120 מ"מ. יצאנו לשבילים לבדוק עד כמה רחוק מההגדרה היבשה של XCנצליח להגיע באלמנט.

שלדה

שלדת הרוקי אלמנט היא מופת של עיצוב אלומיניום מודרני: כל הצינורות (כמעט) מכופפים בכיוון זה או אחר בהידרופורמינג (עיצוב צינורות בלחץ הידראולי), צינור הראש בקוטר משתנה קצר במיוחד, כדי לאפשר גובה כידון נמוך ככל האפשר, ואיכות הריתוכים ללא פגם. הרוקי משתמשים במתלה SmoothLinkהמצוין, שאותו פיתחה החברה לפני כמה שנים; מדובר ב"כמעט" FSR, כלומר ארבעה צירים, כולל ציר בתומכות השרשרת, אך מכיוון שהציר אינו נמוך מגובה ציר הגלגל, המתלה אינו מפר את פטנט הורסט לינק המפורסם של ספשלייזד. הגיאומטריה של האלמנט, זווית מוט אוכף תלולה של 74 מעלות, זווית ראש של 70.6 מעלות, תומכות שרשרת קצרות יחסית לאופני 29 אינצ'ים וציר מרכזי נמוך, מבטיחים שהרוקי באו גם "לשחק" ולא רק ל"עבוד" ביעילות בעליות.

חלקים
מבחינת אבזור ה=Element 950נמצאים במקום שני מתחתית שרשרת המזון של הדגמים, ומעליהם יש דגם אלומיניום בכיר יותר ועוד ארבעה דגמי קרבון; למרות זאת, האבזור שהרוקי מצויד בו מכובד בהחלט, ונראה כשת"פ מלא עם המותג SRAM, החל במשככי הזעזועים המצוינים, SIDמלפנים ו=Monarchמאחור, עבור מעצורי Elixir 50 X R, שתפקדו היטב במשך כל המבחן (דבר שאיננו יכולים לומר על דגמי עבר רבים של אוויד), וכלה במערכת ההינע שמבוססת על הילוכים ברמות X7/X9. גלגלי ה=Sun Ringleשהיו מורכבים באופניים הוכיחו עצמם כעמידים יחסית, ונדרשו יותר מכמה נחיתות לא אלגנטיות כדי להוציא אותם מאיפוס. שאר חלקי השליטה היו של RaceFace, ה"שכנים" הקנדיים של רוקי מאונטיין בשילוב כמה חלקים גנריים לחיסכון במחיר.

בסך הכל, אבזור הגיוני ואיכותי למדי, כפי שתקראו בהמשך ולפי היכולות הנרחבות של האופניים; חסרו לנו בעיקר כידון רחב יותר ומוט אוכף מתכוונן; עוד טענה היא כלפי הקראנק שלRaceFace , שהוא בעל שלושה גלגלי שיניים קדמיים - בעידן העשרה הילוכים כבר אין שום הצדקה לשלוש פלטות קדמיות, דבר שמאלץ את הרוכב להשתמש במעביר אחורי ארוך ובעקיפין גורם לנפילות שרשרת חוזרות ונשנות. היינו מעדיפים בהרבה לראות קראנק בעל שתי פלטות בלבד.

רכיבה
הרושם הוויזואלי הראשוני מהאלמנט מוצלח מאוד: השלדה נאה מאוד בעינינו. התאמת הצבעים בין השלדה לרכיבים מושלמת: היא אינה מוגזמת ומשדרת איכות מעודנת. בהרמת האופניים למנשא הגג התגלו האופניים קלים למדי (בייחוד לאופני 29 אינצ'ים במחיר הזה), ולאחר עוד מבט בצמיגים ה"קירחים" למדי תמהנו מדוע בחרו בהם אבל היי, עכשיו חורף ויש אחיזה מצוינת, אז נקווה שדי בה.

התחושה על הרוקי הייתה טובה מרגע ראשון, וחשנו בנוח כבר בסיבוב הדוושה הראשון במגרש החניה; הספקות היחידים שלנו היו בנוגע לכידון השטוח והצר יחסית ולצמיגי הקונטיננטל ה"תחרותיים", ואלה התעוררו כבר בהתנסות הראשונה שלנו בפארק קנדה, שנעשתה בתנאי רטיבות מתקדמת. ההתנסות איששה את חששותינו: הכידון אכן צר מדי ופוגם בשליטה באופניים בסיבובים ובירידות, וחמור מכך - הצמיגים אמנם מהירים ומעולים בתנאי אחיזה מושלמים, אך ברטיבות (וכנראה גם בדרדרת) כמעט אינם אוחזים, עובדה שעושה אותם לא מתאימים במשך 80 אחוזים מהשנה בשבילי הלבנט.

עליות
האלמנט הם מכונת עליות משובחת. הם אמנם אחד מהדגמים הנחותים בסדרה ומענישים את הרוכב בקנס של משקל עודף, אך עדיין הנשמה של האופניים הכריחה אותנו לקום מהכיסא ול"תת בראש" הרבה יותר מכפי שאנו רגילים באופניים הפרטיים שלנו. הרוקי הרגישו  מצוין בכל עלייה שנקרתה בדרכנו, גלגלי ה=29 אינצ'ים דרסו בקלות מדרגות סלע וכל עוד היו התנאים יבשים, חשנו שאנו פשוט מסובבים הילוך אחד גבוה מהרגיל.

הדבר היחיד שלדעתנו יכול לשפר את הטיפוס בהם הוא חיסכון במשקל – מצוידים בדוושות ובמוט אוכף מתכוונן האלמנט חוצים בקלות משקל של 13 ק"ג, והיינו שמחים מאוד לבחון את אחד מדגמי הקרבון הבכירים של סדרת האלמנט. אנו סבורים שהוא יתגלה כטיל בליסטי של ממש.

 

ירידות
כאשר הנמכנו את מוט האוכף המתכוונן (שלצערנו, אינו משווק במפרט המקורי) וכיוונו את הכידון בירידה בסינגל, התגלתה ההפתעה האמיתית של האלמנט:מדובר באופני פאן מהמדרגה הראשונה! מצאנו את עצמנו משחקים במורד השבילים ומתנסים בדרכנו בכל מכשול שאִפשר זמן אוויר או הרמת גלגל קדמי. הרוקי קלים מאוד לתמרון, בייחוד לאופני 29 אינצ'ים, כך שלא התקשינו בשום וילי או באני הופ.

צריך לשים את הדברים בפרופורציה: אלו אינם אופני פרירייד ומהר מאוד חשים בסוף מהלך ה=95 מ"מ של המתלה האחורי, אך כאופני שבילים קלים, קשה לנו להיזכר באופני 29 אינצ'ים מהנים יותר שרכבנו עליהם לאחרונה. הדם הקנדי של רוקי מאונטיין זורם בעוז בעורקי האלמנט וכפי שאומרים: אפשר להוציא את האופניים מקנדה אבל אי אפשר להוציא את קנדה מהאופניים.

 

אפשר לשפר...
כבר במעמד הקנייה היינו מחליפים את הכידון באחד רחב יותר ואת הצמיגים בכאלו המתאימים לרכיבת קיץ בארץ. ברמת שדרוג יקרה יותר, היינו שוקלים להחליף את הקראנק באחד בעל שתי פלטות, כזה שיאפשר להרכיב מעביר אחורי קצר יותר וימנע נפילות שרשרת. כמו בכל מבחן, נשוב ונדגיש שהיינו מרכיבים מוט אוכף מתכוון לכל שימוש שאינו תחרותי באופניים.

סיכום
ה=Element 950אופניים משובחים וורסטיליים מאוד. מהנדסי רוקי מאונטיין פגעו בול בשביל הזהב של אופני 29 אינצ'ים קצרי מהלך: הם יכולים לשמש כאופני XCמצוינים (בשימוש לא תחרותי) ובאותו הזמן גם כאופני שבילים קלים ומהנים במיוחד ברכיבה טכנית (כל עוד זו אינה קיצונית מדי). גם אם לא הצלחנו לשחזר את ביצועי החברים סימונס וונדרהאם באלמנט, הרגשנו שאנחנו לפחות נהנים כמוהם.

פלוס
פאן פקטור, טיפוס, ורסטיליות

מינוס
נפילות שרשרת, צמיגים

לקוח אידיאלי
הלקוח האידיאלי של האלמנט הוא רוכב שרוצה לכסות קילומטרים רבים במהירות ובנוחות מרביות; אם רוכב זה גם מחונן ביכולות טכניות גבוהות, הוא ייהנה גם מהצד השובב של הרוקי, ולכן ייהנה מהם פי כמה. אך גם אם לא חונן בהן,  האופניים יתאימו לו מאוד. האלמנט ישביעו את רצונו גם של רוכב שבילים שאינו אקסטרימי מדי שמחפש מכונה קלה ויעילה שתביא אותו במהרה לראש הסינגל ובחזרה.

 

גיאומטריה
זווית ראש: 70.6 מעלות

זווית כיסא: 74 מעלות

אורך צינור עליון אפקטיבי:582 מ"מ

הנמכת ציר מרכזי: 40 מ"מ

אורך תומכות שרשרת: 445מ"מ

מפרט
מחיר: 16,900 שקלים (מרץ 2013)

יבואן:
רוזן ומינץ http://www.rosen-meents.co.il

גדלים:
S, M, L, XL, XXL  

משקל:
12.8ק"ג (ללא דוושות)

מזלג:
RockShox SID RL 29

מהלך מזלג:
120מ"מ

משכך אחורי:
RockShox Monarch RL

צירי גלגלים:
Wheeltech

חישוקים:
Sun Ringle Inferno 23

צמיגים  :
Continental X-King 29 / Race-King 29

ידיות הילוכים:
Sram X7

מעביר קדמי:
 Shimano SLX

מעביר אחורי:
Sram X9

מעצורים:
Avid elixir 50 XR

אוכף:
Rocky Mountain XC light

מוט כיסא:
Rocky Mountain

כידון:
RaceFace Turbine flat 700 mm

סטאם:
RaceFace

קראנק:
RaceFace Evolve 3x10

 

 

 
 
 
Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

galil_ole_small.jpg

3PERY.jpg