מבחן לאופני GT Sensor 9R Expert

מבוא - אז מה יש לנו בחבילה שמציעה GT?  דגם שיכוך מלא עם מהלך מתלים של 120 מ"מ מצויד בגלגלי  29 אינצ'  המבוסס על מתלה ה IDRIVE האלמותי של GTעם חבילת חלקים טובה ומאוזנת כזאת אשר תפרגן לכל מי שמגדיר עצמו רוכב בטווח שבין XCלרכיבת שבילים.

גי טי עושה שימוש במתלה הייחודי שלה ה- I-DRIVEכבר לא מעט שנים .קצב התמורות הטכנולוגיות המהיר בעולם האופניים גורם למהנדסי GTלשפר כל פעם מחדש את המתלה הגאוני שלה עד מצב של תפקוד כמעט מושלם ללא כל מחלות העבר שסבל ממנו המתלה לאורך השנים ולהעמיד אותו ראש בראש מול כל טכנולוגיות המתלה המתקדמות ביותר.

הפעם אתחיל משורת הסיכום עוד לפני שאכנס לפרטי המבחן 

פחות: אנחנו בפברואר 2014 ומדובר באופניים ממודל  2013

יותר: האופניים  מוצעים  כיום במחיר של 7,690 ש"ח בלבד (במקום 11,000 בשנה החולפת)  וזו לכשעצמה סיבה מספיק טובה כדי לבדוק האם אכן התמורה ביחס לכסף אכן מצדיקה היום קניה ממודל קודם

 ברכיבה

כמי שרוב ימיו רכב על אופני 26 אינצ' ,לא נדלקתי על האופניים ברכיבה הראשונה. אפשר להגיד שבמידה מסוימת אפילו התאכזבתי מהם. היה לי קשה עם תחושת ספינת המדבר הגמלונית וחוסר הדיוק בפניות החדות ובברמים, אבל לאחר כמה רכיבות נוספות בשטח ובהם בסינגלים המדליקים של שמורת בארי , בכחול של יער  בן שמן ובפארק השרון (רק חול וחול) שיניתי את דעתי והתחלתי לחבב את הענק הכחול הזה.  אין ספק שמתלה ה-I-DRIVEשל GT  עושה היטב את  עבודתו  בשמירת היציבות של האופניים ובטיפוס, וגם מערכת המעצורים   Formula RX(שים לב במפרט ציינתי מעצורים אחרים) בהם צוידו האופניים תרמה להנאתי מאותן הרכיבות.

היבואן (רוזן ומינץ) צייד אותנו באופניי מבחן עם צמיג Geax AKA 2.2 TNTקדמי שונה מהמפרט המקורי. השינוי לא ברור לנו כי התחושה שקיבלנו מה GEAXהיא  חוסר אחיזה של החלק הקדמי בפניות מהירות. ככלל נראה שהאופניים מעדיפים שבילים ישרים על סיבובים חדים. אבל מי יודע אולי גם על תופעה הייתי מתגבר עם עוד כמה רכיבות.

GTfork.pngמשקלם של ה GTאקספרט 29' מתקרב ל15 ק"ג (14.7). אמנם מדובר בשלדת אלומיניום  ומפרט פשוט יחסית אך המחשבה על המשקל העודף גרמה לי קצת חרדות לפני טיפוסים ארוכים .כמובן אסור לשכוח שמדובר באופני שבילים עם מעטפת טכנית רחבה יחסית ובמבחן הרגלים למרות משקלם הם הפתיעו אותי ואכלו בלי מלח את העליות שאתגרו אותי (לא תלולות מידי) אבל די טכניות,. הזכרתי את ה-I-DRIVE? בזכות המתלה הזה גם  תופעת הנדנוד (בובינג) על האופניים הייתה ממש מינימלית והתחושה על האופניים היתה כמו על מכונית אמריקאית אבל מהדור החדש: גדול אך  ללא יתר מידי נדנודים.

גלגול
למרות היותי שמרן שמתעקש להמשיך ולרכב  על אופני 26 אינצ  התקשתי שלא להתפעל מיכולת הגלגול המהירה של גלגלי ה-29 אינצ'. בעיקר בשבילים  הלבנים בהם אפשרו לי האופניים לפתח מהירות יפה ועקבית. יחד עם זאת  יכולתם של האופניים לבצע תמרונים חדים ולא צפויים נפגמת מעט אולי  בשל בסיס הגלגלים הרחב יחסית. יוצא שביתרון הטמון ביכולת של השלדה ולגהץ את השטח ולחלוף מעל מכשולים  טמון גם חיסרון קטן, אבל ככה זה בחיים ויש לקחת זאת בחשבון בעת  הרכיבה.

 

 

 

 

 

 

GTbrakes.png

בירידות/ובעליות

ברכיבה במורד וגם ברכיבה מהירה במישור מקנים האופניים תחושת ביטחון מעולה אם כי לעיתים זוהתה על ידנו מעין תנודתיות מוזרה מכיוונו של הבולם הקדמי, כאילו  שהבולם  מגהץ מהמורות ומתקן למעננו את תוואי השטח אבל עושה זאת באיחור מסוים. מערכת ההילוכים בהם צוידו  האופניים

Shimano Deore, עשתה היטב את העבודה  ופעלה באופן חלק ושקט גם שהתעללנו בה בעליות ומתחנו את גבול היכולת. מידי הובלת הכבלים של ה GTמעט רשלנית ולטעמנו פוגעת מעט באסטטיקה של האופניים שמצוידים אגב, בשלדה נאה ביותר שמגיעה בצבעי כחול לבן בוהקים ואלה משכו הרבה תשומת לב מצד רוכבים אחרים בשטח. מזל שלא שרקו לנו.

חלקים בולטים
בולם קדמי : RockShox  Recon Silver TK 29 Solo Air, 120mm Travel,

בולם אחורי : Fox Racing Shox Float CTD

מעביר אחורי : Shimano Deore Shadow, RD-M593-SGS

מעביר קדמי : Shimano Deore

שיפטרים : Shimano Deore,

קראנק : FSA Gamma 3x10

מעצורים : Avid Elixir 1

חישוק : Alex MD19, Double Wall 32H

ציר גלגל : All Terra

צמיגים : Maxxis Aspen, 29"x2.1"

אוכף : All Terra Tacoma Cromoly Rail

 

משקל : 14.7 ק"ג

לסיכום

+  מחיר, (יחס עלות תועלת), I-DRIVE  יכולת גלגול ונוחות, מעצורים

-  תמרון מסורבל מעט בגלל הגלגלים בסיס גלגלים רחב

רכב וכתב: אבי גנאור

האופניים שנבחנו במידה L

היבואן: רוזן ומינץ