מסלול טיול נבי מוסא דיר חג'לה קאסר אל יאהוד

כתב וצילם: יורם ירון
אנו ממשיכים להציג לפניכם מסלול טיול אופניים נוסף, של קבוצת רכיבת אופניים, קבוצת SYNT  שרוכבת בשטח בקביעות, אנחנו חוברים לנקודת המפגש השבועית הפעם במסלול לא מעגלי באזור יריחו מצפון לים המלח.

תיאור המסלול :
נסענו בכביש 1 בדרך היפה היורדת מירושלים לאזור ים המלח, אנחנו באנו באוטובוס שהסיע את הקבוצה, אולם לרוכבים שבאים ברכבים פרטיים מומלץ לבצע הקפצה כדלקמן :
נקודת התחלת הרכיבה היא בנבי מוסא ששם לא מומלץ להשאיר רכבים !! , אלא בתחנת הדלק בצומת אלמוג  שבמרחק 4 ק"מ מנבי מוסא על כביש 1.יש להקפיץ חלק מהרכבים לנקודת סיום הרכיבה בקאסר אל יאהוד מרחק של 13 ק"מ, הנהג המקפיץ יחזיר את הנהגים לנבי מוסא לתחילת הרכיבה והוא יחכה להם עם אופניו בתחנת הדלק בצומת אלמוג ויאלץ לותר על הרכיבה בקטע הראשון של 3 ק"מ מנבי מוסא עד לתחנת הדלק של צומת אלמוג.

לאחר ההסבר המורכב הזה להלן מסלול הרכיבה :

נבי מוסא- לאחר פריקת הציוד וההתארגנות ערכנו סיור במבנה מפואר בן שתי הקומות, המופיע גם בסרט רמבו, הוא חאן מוסלמי שכיום יש בו מסגד קטן פעיל ומרכז גמילה של הרשות הפלסטינאית.
נבי מוסא הוא מבנה קבורה מוסלמי על פי המסורת המוסלמית זהו קברו של נבי מוסא (הנביא משה) ומסגד עתיק, המסגד מוקף בפצלי שמן שחורים בהם השתמשו עולי הרגל לחימום ובישול.
במקום ניתן להתרשם ממבנה גדול בעל כיפות לבנות וצריח גבוה במרכז המתחם. במשך הזמן נוספו למסגד (שנבנה על ידי צאלח א-דין)  אגפים ומבנים שונים בכדי לשרת את עולי הרגל הרבים שפקדו את המקום. נבי מוסא הוא אחד האתרים החשובים והקדושים לדת המוסלמית בארץ ישראל.
מ"נבי מוסא" יורדים כ150 מ' מערבה ופונים ימינה על השביל לכיוון צפון מזרח נכנסים לסינגל הזורם בתוך הואדי במגמת ירידה עד לצומת אלמוג. הרבה רוכבים לא מכירים את החלופה הזאת על פני טיפוס דרך בית הקברות לכיוון "דרב א-רגב" ו"תל מחלחל".הסינגל מהנה מאד וצריך לשמור על מרווחים בין הרוכבים. מגיעים לתחנת הדלק של  צומת אלמוג ושם פוגשים את ה"נהג המקפיץ" שמחכה עם אופניו .

מתחנת הדלק יצאנו לכיוון דרום על הסמ"ש השחור, ליד הישוב אלמוג סטינו מהדרך לתצפית מרהיבה על נחל אוג התחתון ובהמשך צילום שרשרת מדהים של כל החבורה על אוכף יפה למרגלות נחל אוג.

המשכנו במישור דובר בערוץ יובל נחל אוג הרכיב לכל אורכו. מתחיל מהגדר הצפונית של אלמוג ומסתיים בסוללת עפר של בריכות החמצון ורכיבה בשדות הבצל הסגול והירוק ומטעי הדקלים היפים של קיבוץ קליה.

חצינו את כביש 90 לכיוון חוף קליה והמבנים הירדניים הנטושים, מלון קליהההיסטורי ממוקם מצפון לכביש הכניסה לחופים ביאנקיני ונווה מדבר, ומצפון אליו משתרע מחנה צבאי ירדני נטוש.

המשכנו בצמוד לגדר המערכת מסעדת הלידו- היפה שנבנתה בתקופה הירדנית, ב67 חטפה פגז וננטשה וחזרה לתפקוד ב-1970 ועד סוף 1982-תחילת 1983. גולת הכותרת שבה הוא העתק מדהים ומפורט של מפה צלבנית של הארץ המצויר על הקיר של המסעדה, עם תוספות של מספר יישובים שהיו קיימים בעת ציור המפה. הציור המדהים צויר על ידי גרשון כוכבי ב-24.3.73. מפעל ים המלח הראשוני  - במקום זה הוקמו בשנות ה-20 של המאה ה-20 בריכות המלח של מפעלי ים המלח.

המשכנו ליד גדר המערכת מלון הילטון הנטוש - מלון בן חמש קומות, שנבנה על ידי הירדנים ולא היה בשימוש מאז ששת הימים. מומלץ לצפות מהגג על ערבות יריחו וצפון ים המלח, ובעיקר על בריכות המלח המדהימות שמצפון אליו. העלייה לגג במדרגות ברזל שהעמיד צה"ל בפינה הצפון מזרחית של המבנה.

המשכנו מזרחה מפעל האשלג ההרוס - מפעל האשלג הצפוני שנוסד ב-1930 ע"י משה נובומייסקי ב-20 במאי 1948 המקום ננטש, הפועלים הירדנים נטשו אף הם והלגיון בזז את המקום. יחד עם אנשי בית הערבה כולם רוכזו בסדום עד לשחרור המובלעת במבצע לוט.

רכבנו בצמוד לגדר במגמה צפונה עד שהגענו ליד שער שבו הכניסה דורשת תיאום עם גורמי הצבא. אבל אנחנו לא נכנסנו והמשכנו צפונה, במקום נוסד לראשונה קיבוץ בית הערבה בתחילת אוקטובר 1939 ע"י אנשי הקיבוץ המאוחד ואנשי המחנות העולים-בני המקום עבדו רובם במפעלי האשלג בסדום.

המשכנו צפונה עוד 2 ק"מ ופנינו מערבה ליד השדות המעובדים שבהמשכם מטעי דקלים צעירים ביותר והתחלנו בעליה לעין נוחייל - ניתן לזהות את נקודת המעיין והחניה על פי הגבעה עם הטנק בראשה. בצד הצפוני של הגבעה יש כוכים של נזירים "לאורות" – מבדדים  שנחצבו בתוך חוואר הלשון במאה הרביעית לספירה.

כאן עשינו הפסקה נוספת של שמפניה לכבוד יום הולדת של מוביל הטיול וגם התכבדנו בקפה משובח, חלק מהחברים נכנסו לתוך הלאורות. מכאן המשכנו מערבה עד שרואים את כיפות המוזהבות של המנזרדיר חג'לה - המנזר שהוקם במקור בשנת 455 לספירה, משמר את השם "בית חגלה" המופיע כעיר הסמוכה לירדן בגבולות נחלות השבטים בספר יהושע ובמפת מידבא.
בסיום הביקור במנזר חזרנו כק"מ לכיוון עין נוחייל ופנינו צפונה לעין חג'לה ומטע התמרים. על יד הכביש מעיין שמימיו נשאבים לשתיה, אך ניתן לראות אותם מפכים לבריכה קטנה בנויה בטון שבמאמץ רב ניתן לטבול בה. הבריכה צמודה לכביש ונמצאת בצידו המערבי של מטע הדקלים של מנזר של דיר חג'לה. במטע יש מספר מבנים בני קומה אחת ומבנה גדול בן שתי קומות. הם מבנים של הצבא הירדני שהיה לן מחנה במטע.

_________________________1_.pngהמשכנו מזרחה למערכת בארות שרשרת, פוג'ארות באורך 250 מ' מכאן צפונה עם 19 פירים שעומקם כ-5 מ' מתחת לפני הקרקע ובמרחק כ10 מ' זה מזה. בחמשת הפירים הצפוניים יש מים כל השנה למעט הסוף הקיץ של שנים שחונות וצינור ברזל עובר דרך הפירים עד הפיר ה-15 ושם עולה למשאבה.

חצינו את נחל פרת התחתון ועלינו ליד מבנה ועל ידו בריכות השקיה גדולות. הגענו לכביש שהובילנו מזרחה לאתר הטבילה- קאסר אל יאהוד -באזור שרידי מנזרים שהחלו מ 510 לספירה, צילום קבוצתי על שפת אזור הטבילה. בצד הירדני (בית עברה) יש כנסיה יפה ומוזהבת הפעילה כל השנה שאליה מגיעים צליינים לטבול, ולצידה נחשפה כנסיה עתיקה עם שביל המוליך לטבילה בירדן. בשטח יש שלוש כנסיות מאמצע-סוף המאה ה-19, הכוללות את המנזר הסורי-אורתודוקסי, המנזר הקופטי, הקפלה הרוסית, הכנסיה הרומנית וכן הכנסיה האתיופית שנבנתה מעט אחרי 1930

כל המבנים מחוררים מכדורים. החיילים לא נותנים להגיע למקום מלבד ב-19 בינואר בחג האפיפניה.פה הסתיימה הרכיבה התקפלנו ונסענו עם האוטובוס לפריסה בצומY_000.jpgיים מנקודה זו מחזירים את הנהג/ים שהקפיצו בבוקר חזרה לתחנת הדלק באלמוג כדי לקחת את רכבם

נושא

תיאור

הערות

הגעה לתחילת המסלול:

מירושלים, נוסעים מזרחה על כביש 1 לכיוון ים מלח. פנייה אחת לפני צומת אלמוג פונים ימינה ונוסעים כ 2 ק"מ על פי השילוט לנבי מוסא.

האתר נמצא בשטח Cשבשליטה בטחונית ישראלית, אך כאתר המקודש למוסלמים הוא מנוהל על ידי הרשות הפלסטינית וסמליה נראים בו. הכניסה לישראלים חופשית אך מגיעים אליו בעיקר מבקרים מוסלמים.

הקפצת רכבים

מנבי מוסא יש להקפיץ את רוב הרכבים לנקודת סיום הרכיבה בקאסר אל יאהוד מרחק של 13 ק"מ ,שם יחנו את הרכבים, נהג אחד או יותר יחזיר את הנהגים לנבי מוסא והוא יחזור לתחנת דלק בצומת אלמוג יחכה להם עם אופניו ויאלץ לותר על הרכיבה בקטע הראשון של 3 ק"מ מנבי מוסא עד לתחנת הדלק של צומת אלמוג.

תחילת

רכיבת שטח ברמה בינונית

בעיקר שבילים לבנים או דרך סלולה

טכני:

רכיבה שטח נוחה למעט רכיבה טכנית (סינגל) בקטע הראשון מנבי מוסא עד תחנת הדלק בצומת אלמוג

נקודות עניין במסלול:

זמן רכיבה:

4 שעות בסך הכול.

אופי שטח הרכיבה:

רכיבה נוחה למעט רכיבה טכנית (סינגל) בקטע הראשון מנבי מוסא עד תחנת הדלק בצומת אלמוג

גובה מצטבר:

147 מ'  עליות

434 מ' ירידות

עונות שנה מומלצות:

בסתיו בחורף ובאביב

מפת סימון שבילים:

מפת סימון שבילים מספר 8 – ים המלח

קישור למסלול הטיול באתר מפות ומסלולים GPSIEShttp://www.gpsies.com/map.do?fileId=axlbxdinlagwlheu

הכותב יורםירון,  הוא רוכב שטח כשמונה שנים ומרבה לטייל בארץ.

דוא"ל לתגובות      This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר: