חידות עלומות בגליל המערבי / מסלול טיול

כתב וצילם: אלי סט*
חידות הוא טיול מעגלי בין אתרי תרבות מסתוריים, החבויים בחורש הים תיכוני, המאפיין את הגליל המערבי, שבו חוברים ער אציל, אלון מצוי ואלה ארצישראלית ליצירת סבך. עד שלא תיכנסו פנימה, לא תדעו מה אתם מפסידים. כדי להגיע לאתרים, צריך לרכב אבל גם ללכת קצת ברגל בסבך. בינואר-פברואר פורחת כאן גביעונית הלבנון.

איך מגיעים
נוסעים לגרנות הגליל בכביש 899 שנמצא בין שלומי לסאסא. במקום שהכביש חוצה את נחל בצת, פונים דרומה במעלה כביש גישה קצר. בתחנת הדלק או במועצה האזורית מעלה יוסף חונים, מכינים את האופניים ואת הציוד ולא שוכחים לקחת מים, אבוב חליפי, כלי תיקון וטלפון סלולרי. חובשים קסדות וגולשים במורד כביש הגישה. במפגשו עם כביש 899 מאפסים את מד המרחק. זו נקודת המוצא למדידת המרחק המצטבר.
רוכבים בכיוון צפון=מזרח בשולי כביש 899. אחרי 1.3 ק"מ יש מסעף לרגלי חורבת משמש. פונים ימינה (בכיוון מזרח) לדרך עפר שמתעקלת מיד שמאלה, חוצה את אפיק נחל משמש (שם הנחל אינו מצוין ברוב המפות) וממשיכה מזרחה במעלה מתון בצדו הצפוני של האפיק, ולאורכה עובר קו חשמל.

מימין: אלי סט האיש ואגדת האופניים

אחרי 3.1 ק"מ נראה שער בקר. אחריו, במקום שדרך העפר הופכת לדרך סלולה, יש מסעף. פונים ימינה (בכיוון דרום) לדרך סלולה ואחרי 50 מ' נראה שער. משמאל לשער יש מעבר להולכי רגל, אבל קשה להעביר בו אופניים. המלצתי: השאירו את האופניים כאן בהשגחה של מישהו מהקבוצה והמשיכו ברגל.
אחרי השער נמשיך במעלה הדרך, כשמימיננו יש גדר של מטע ומשמאלנו חורש טבעי. 200 מ' אחרי השער נגיע לקצה המטע. 100 מ' בדיוק (מדוד) אחרי קצה המטע מצד שמאל, בתוך הסבך, נראה את תחילתו של שביל הליכה. תחילת השביל מסומנת בגל אבנים (רוג'ום) משמאל ןבג'ריקן צהוב שתלוי על שיח.

שתי חורבות – תעלומה אחת
פונים שמאלה אל השביל שנמשך כמה מטרים דרומה, אך אחר כך מטפס בסבך מזרחה. אחרי כ=200 מ' מבחינים משמאל לשביל בגוש סלע גדול שבמשטח העליון שלו חצובה גת גדולה. עוד כמה מטרים ואנחנו בחורבת דור, שבולטים בה שורה של סרקופגים (בתמונה להפוך את זה לכיתוב תמונה) ומעליהם בור מים. חורבת דור היא תעלומה: היא נבנתה כנראה בתקופה הביזנטית, לא ידוע מי היו תושביה ומתי ולמה עזבו. מבקרים בחורבה ברגל וחוזרים כלעומת שבאנו. דרך ההליכה הרגלית אינה נכללת באורך המסלול.
ליד השער עולים על האופניים, פונים ימינה (בכיוון צפון=מזרח) במעלה מתון של דרך סלולה. אחרי 4.5 ק"מ מגיעים לכביש ופונים ימינה, לשוליו. אחרי 5.8 ק"מ יש מסעף.
פונים ימינה (בכיוון דרום=מערב) במורד כביש צר. אחרי 7.0 ק"מ יש עוד מסעף. ממשיכים בדרך הימנית, שמכאן ואילך היא דרך סלולה בין גדרות. אחרי 8.3 ק"מ יש מימין לדרך רחבה קטנה ובגדר יש מעבר משולש להולכי רגל. משאירים את האופניים בהשגחה שוב, עוברים במעבר המשולש, ואחריו יש שביל בכיוון צפון=מערב. אחרי כ=20 מ' נגיע לגבול החורש ואחריו לשטח טרשי פתוח. חוצים אותו (כ=100 מ') אל פינת חורש וממש בפינה נראה את תחילתו של שביל המוביל ימינה (בכיוון צפון) אל ה"עיר האבודה"  שבחורבת צונם. כבר בתחילת השביל מבחינים בשרידי קירות של מבנים כ=50 מ' מפינת החורש. הממצא המרשים ביותר באתר הוא בור מים ציבורי, שהיה מקורה בבלוקי אבן שהיו מונחים על כמה סדרות של קשתות (בתמונה להפוך את זה לכיתוב תמונה). אם יש הצדקה לשימוש במילה "מדהים", הרי שזה כאן. גם חורבת צונם, בדומה לחורבת דור, היא תעלומה כנראה מהתקופה הביזנטית, ולא ידוע מי היו תושביה ומתי ומדוע הם עזבו. במקום זה אני מציע לעשות הפסקת קפה במשך לפחות חצי שעה, כדי לאפשר לחברים לשוטט באתר שיש בו אינספור ממצאים. מבקרים בחורבה ברגל וחוזרים כלעומת שבאנו. דרך ההליכה הרגלית אינה נכללת באורך המסלול.

גרפיטי של חייל רומי משועמם
חזרנו לנקודה שבה השארנו את האופניים. חוזרים לרכוב ופונים מזרחה במעלה מתון בדרך הסלולה שבה הגענו. אחרי 9.6 ק"מ יש מסעף, פונים ימינה (בכיוון דרום) בירידה תלולה בכביש צר. אחרי 10.9 ק"מ נגיע לסוף הכביש ליד מכון שאיבה. נמשיך מימינו, היישר דרומה, במורד דרך עפר תחוחה.
אחרי עוד כ=200 מ' נחצה את אפיק נחל בירנית במקום שבו הוא נשפך לנחל שרך ונתחיל בטיפוס קשה בשיפוע של עשרה אחוזים לאורך קו חשמל. אחרי 11.8 ק"מ נגיע למסעף משולט שנמצא בסוף העלייה. נפנה ימינה (בכיוון מערב) בדרך עפר טרשית, מסומש"ת( מסומנת בסימון שבילים) באדום בגב של שלוחת נקר. אחרי 13.3 ק"מ יש מסעף משולט. נפנה שמאלה (בכיוון דרום) לדרך עפר מסומש"ת בירוק, העוברת בחורש ומובילה אל מערת המקדש. אחרי 13.7 ק"מ, כ=400 מ' מהפנייה, מומלץ להשאיר שוב את האופניים  בין השיחים ולהמשיך ברגל בשביל שמסומ"ש בירוק. אחרי כ=400 מ' של הליכה נגיע לשלט שמכריז: "זהירות, תהום!". ניזהר כמתבקש ונראה מיד את מערת המקדש. המערה אינה מרשימה במיוחד, אבל מימינה בצוק חרוט איש בקיר (תמונה להפוך לכיתוב תמונה).
גם האיש שבקיר הוא תעלומה, איש אינו יודע מי חרט אותו ומתי; בגלל לבושו, נהוג לומר שהוא חייל רומי. השערה מעניינת, שלפחות מרמזת על  זמן החריטה ואת נסיבותיה. הסתכלו במצוקים שבצד השני של נחל כזיב - יש בהם מערות רבות. לפי אותה השערה, בזמן המרד הגדול התבצרו במערות קנאים והרומים צרו סביבם, ממש כמו במערות ארבל. אחד הצרים המשועממים השתעשע בחריטה ואולי היה זה אפילו כדי להתגרות בנצורים. זו השערה שמוצאת חן בעיניי אבל אין לה אסמכתא. מבקרים במערה וחוזרים כלעומת שבאנו לאופניים שהשארנו מאחור. אחרי 14.1 ק"מ יש שוב מסעף. פונים בו שמאלה (בכיוון מערב) במעלה הדרך המסומש"ת באדום שבגב שלוחת נקר. אחרי 16.3 ק"מ יש עוד מסעף של דרכים מסומשו"ת. פונים ימינה וגולשים מלאי סיפוק במורד דרך סלולה שמסומש"ת בשחור. אחרי 19.5 ק"מ ניפגש בכביש 889. נפנה בשוליו שמאלה, ועד מהרה נגיע לכביש הגישה המטפס לנקודת המוצא בגרנות הגליל, שבה השארנו את המכוניות.
אם אנחנו כבר רחוקים כל כך מהבית, במסעף שבק"מ 16.3 מומלץ לעשות גיחה על האופניים דווקא שמאלה לאחת מהתצפיות על נחל כזיב והמונפורט, ואחר כך לשוב לאותו מסעף. המרחק עד מצפה מונפורט כ=4 ק"מ (הלוך ושוב: 8 ק"מ).

המדריך המהיר למשפחות
נקודת התחלה וסיום: תחנת הדלק בגרנות הגליל.
הגעה: נוסעים לגרנות הגליל בכביש מס' 899, שנמצא בין שלומי לסאסא. במקום שהכביש חוצה את נחל בצת פונים דרומה במעלה כביש גישה קצר. בתחנת הדלק או במועצה האזורית מעלה יוסף חונים.
אורך המסלול: כ=20 ק"מ.
דרגת קושי פיזי: בינוני-קשה.
דרגת קושי טכני: בינוני וקצת,  לפעמים צריך לרדת מהאופניים
דרגת קושי ניווט:  בינוני (השביל  לחורבת דור לא מסומן)
מפה: מפת סימון שבילים מס' 2 "הגליל העליון".
אטרקציות עיקריות: חורבת דור, חורבת צונם, מערת המקדש והאיש שבקיר, מצפה מונפורט.
קשיים עיקריים: טיפוס בשיפוע של עשרה אחוזים שמתחיל באפיק נחל בירנית במקום שהוא נשפך לנחל שרך ונמשך כ=700 מ'.
עונה מומלצת: כל השנה.
זהירות: תהום בדרך למערת המקדש.
* הכותב הוא רוכב אופניים, מארגן אירועי סובב גליל ומחבר הספרים: "יום טיול באופני הרים" ו"טיול משפחתי באופני הרים".

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר: