top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

מבחן - נח לא היה רק בתיבה

42.jpgתכירו את Defy, משפחה חדשה בשושלת חברת האופניים הטיוואנית GIANT.
Defy נולדה בשנת 2009 במטרה להיות אחות תאומה אבל לא זהה לאח הגדול שלה – TCR. 

ה-TCR הם אופניים תחרותיים ואילו ה-Defy נועדו להיות אופניים רגועים יותר. האמת? אני לא אוהב אופניים רגועים. אני רוצה מהירות, אני רוצה קשיחות אני רוצה תגובה צייתנית. מי בכלל חושב על נוח כשהחבר'ה שרוכבים לידי נותנים בראש ומנסים להשיג אותי? למרות זאת החלטתי ליישם משפט שזקן סיני אמר לי פעם: נותנים לך - תיקח, מרביצים לך - תברח. אז דבר ראשון לקחתי את האופניים, ולמען האמת הצלחתי גם לברוח איתם בסופו של דבר.

אני מאמין באהבה ממבט ראשון. לפחות זה מה שקרה לי כשראיתי את אופני המבחן החדשים שלי, ה-Defy Advanced 1. האופניים הגיעו בצבע שחור לבן מהמם, בגיאומטריית סלופינג שהרגישה לי נוח כבר מהרגע הראשון. נראה שהושקעה מחשבה רבה בעיצוב של ה-Defy. השילוב של הצבע הלבן עם השחור זורם ומשולב זה בזה בצורה אסתטית ובהקפדה רבה. הכיתוב GIANT מופיע על השלדה 12 פעמים, אולם המעצבים של החברה השכילו לעשות ולא מיקמו את הכיתובים בצורה בנאלית רק בצידי השלדה, אלא גם בצד האחורי של תומכות האוכף, באלכסון של הצינור התחתון וכד'. 

צינור הראש המעובה של האופניים מכיל בתוכו סטירר בעובי משתנה שמתחיל ב-1.25 אינטש בחיבור עם המזלג שהופך ל-1.125 אינטש בחיבור עם הסטם. המטרה של העובי המשתנה היא כמובן להקנות יותר יציבות והיגוי טוב יותר. הצינור העליון, שיוצא מצינור הראש בצורה דקיקה למדי, מתחבר בזרימה טבעית לצינור האוכף ומשם לתומכות האוכף שיורדות בשני קוים דקיקים אך חזקים לכיוון המזלג האחורי. החלק העליון של תומכות השרשרת הוא משולש קרבון קשיח שמשפר את הקשיחות הצידית מצד אחד, ומצד שני לא מוריד מהנוחות של האופניים. מהמזלג האחורי יצאו תומכות השרשרת, שעוד בלי להסתכל בטבלת הגיאומטריה של האופניים נראו לי ארוכות מתמיד והתחברו בסופו של דבר לציר המרכזי המעובה, שהכיל בתוכו ציר פנימי של שימנו דורה אייס. 

מהציר המרכזי יוצא הצינור התחתון, שמעוצב בצורה משולשת ואגרסיבית ולקראת החיבור לצינור הראש נהיה עבה יותר וסוגר את המשולש הקדמי. השינוי הרציני שעשתה Giant  לאופני ה-Defy הוא הציר המרכזי המעובה שמכיל בתוכו ציר אינטגראלי פנימי של שימנו דורה אייס. הציר הפנימי מגדיל את הציר המרכזי לקוטר של 83 מ"מ, מה שמאפשר ליצור צינור תחתון בצורת משולש - רחב בחלקו התחתון כדי להגדיל את הקשיחות הצידית של האופניים, ומצד שני צר בחלקו העליון כדי לשמור על גמישות על הציר האנכי ולספק תחושת נוחות. 

מישורים
נוח היה אמנם בתיבה אבל גם על ה-Giant Defy הרגשתי כמעט כמו במכונית סילון. תומכות השרשרת הארוכות והזווית של תומכות האוכף התנהגו כמו "קפיץ" שסופג את מהמורות הכביש ומשכך אותן במקום להעבירן לרוכב. למרות החשש שהיה לי בהתחלה מהסיווג של ה-Defy כאופני Endurance, נדהמתי לגלות את הקשיחות שלהם ואת השידוך המוצלח שמהנדסי החברה הצליחו לעשות בין הקטגוריות "נוחות" ו"תחרותיות". הגלגלים שמגיעים בחבילה של ה-Defy הם Ksyrium Elite עם צמיגי Michelin Optimum ברוחב 25 מ"מ. הצמיגים הרחבים אמנם תורמים לנוחות אך הם מאטים את הרכיבה בצורה שדי מרגיזה את האופניים שרוצים לעוף קדימה. לדעתי הצמיגים הרחבים היו מתאימים אם היה מדובר פה על אופני נוחות טהורים, אבל כיוון ששלדת ה-Defy נוחה לכשעצמה אני חושב שמספיק אפילו צמיגי 23 שמצד אחד יתרמו רבות למהירות ומצד שני ישמרו על האופי הרגוע של השלדה. 

צמיגי ה-  Michelin Optimum תגלגלו בצורה נעימה ורכה מאוד והתחברו לכביש בצורה מצוינת. בגלל העובי שלהם, תחושת הביטחון בסיבובים לא הייתה כמו בצמיגי 23 מ"מ אבל בזכות ה-TPI (שכבות לאינטש) הגבוה שלהם התנגדות הגלגול הייתה נמוכה והרכיבה הייתה מהירה וזורמת. 

הזווית של מוט האוכף (73 מעלות) נותנת לשלדה אופי רגוע וישיבה מאוד משוחררת אבל כשמשלבים אותה עם זווית הראש הגדולה יחסית (72.5) נוצר מוט עליון ארוך מדי (545 מ"מ) שלא מתאים לשלדה בגודל מדיום. הצינור העליון הארוך בנוסף לסטם באורך 110 מ"מ שהגיע עם האופניים אילץ אותי להסיט את האוכף עד הסוף קדימה, מה שקצת גרע מהנוחות וצמצם את היתרון של זווית האוכף הקטנה.

43.jpgשליטה
ההיגוי והשליטה באופניים היו פשוט מעולים. Giant השכילו לייצר אופני נוחות ויחד עם זאת שמרו על בסיס גלגלים קטן יחסית (990 מ"מ) שמשפר מאוד את היציבות של האופניים. תומכות השרשרת הארוכות מאוד (420 מ"מ) תרמו בצורה משמעותית להיגוי ולשליטה באופניים. כשניסיתי לבדוק את קצה גבול היכולת של ה-Defy בסיבובים חדים ובכיכרות הופתעתי לראות על הספידומטר מהירות גבוהה ב-10 קמ"ש (!!!) מהמהירות שאותה אני רגיל לראות בסיבובים אלו. 

ההיגוי והשליטה המצוינים התגלו גם ביציאה לספרינטים ובהיגוי פראי בעמידה, כאשר הרגליים לוחצות חזק והאופניים זזים מצד לצד אך בכ"ז מצליחים לשמור על יציבות ולספק תחושת בטחון לרוכב.
עליות וירידות צפוי מאופניים עם צמיגי 25 ותומכות שרשרת באורך 420 מ"מ – Defy לא ממש הצטיינו בעליות בהשוואה לאופניים תחרותיים. ההרגשה הייתה שיש קצת איבוד אנרגיה בדרך שעוברים הוואטים מהפדלים, דרך תומכות השרשרת אל ציר הגלגל האחורי. למרות הנתונים הנ"ל, האופניים טיפסו לא רע וכשהחלפתי לגלגלים קלילים יותר עם צמיגי 23 מ"מ, ה-Defy הפגינו ביצועים טובים לא פחות מהרבה אופניים שמיועדים לתחרות בלבד.

בירידות האופניים תפקדו בצורה נאותה וספקו תחושת בטחון ויציבות. כאמור, ההיגוי של ה-Defy מצוין וגם בירידות תלולות ומעוקלות הרגשתי יציבות ושליטה מעולה באופניים.

אוכף
האוכף שהגיע על ה-Defy - Fi'zi:k Aliante Delta, היה רחב יחסית וסיפק תמיכה טובה לעצמות האגן, אולם אחרי רכיבה של שעה וחצי התחלתי להרגיש כאבים שנבעו מהעובדה שהאוכף כנראה אינו מתאים לי באופן אישי ולמבנה האגן שלי. ה-Aliante נראה מצוין ותורם המון למראה המקצועי של האופניים.

גלגלים
על האופניים הורכבו גלגלי Ksyrium Elite במשקל (מוצהר) של  1,550 גרם לסט. החישוקים עשויים תרכובת אלומיניום מיוחדת לחברת Mavic – Maxtal, שקשיחה ב-30% מתרכובת אלומיניום 6061 רגילה. הנאבות עשויות גם הן מאלומיניום והחישורים, 18 בקדמי ו-20 באחורי - מפלדת אל חלד קשיחה. ה-  Ksyrium Elite התגלגלו בצורה מעולה במישורים, בירידות ואפילו בעליות הם הרגישו קלילים באופן מיוחד. כאמור, על הגלגלים הגיעו צמיגי Michelin Optimum ברוחב 25 מ"מ והדבר קצת הכביד, במיוחד בעליות, והפחית מהביצועים התחרותיים של הגלגלים. הקשיחות של גלגלים הייתה מצוינת וגם הזריזות שלהם ביציאה לספרינטים ובשינויי קצב הייתה משביעת רצון באופן מיוחד.

מערכת הילוכים
המערכת שהגיעה על ה-Defy הייתה Ultegra 6700 החדשה עם קראנק קומפקט 34/50 וקסטה 11-28. השילוב של הקומפקט עם קסטה כזו התגלה כמעולה והתאים בדיוק להגדרה של האופניים בתור אופני תחרות/נוחות. קראנק הקומפקט והגלגל ה-28 של הקסטה נתנו יחס הילוכים נמוך ואפשרו לרכב בעליות בקלות מרבית, והגלגל ה-11 של הקסטה נתן יחס הילוכים גבוה ואפשר לרכוב גם בירידות ובמישורים במהירות גבוהה. החיסרון של מערכת ההילוכים החדשה היה החלק העליון של הידיות שלטעמי היה פחות נוח מהידיות הישנות.

סיכום
נהניתי מאוד מהרכיבה על הדפי. התכנון של הצינורות גרם לקשיחות גבוהה של השלדה והגיאומטריה עזרה לעדן את הקשיחות הזו לטובת הנוחות ונעימות הרכיבה. ההיגוי ב-Defy היה טוב בכמה רמות מאשר באופניים אחרים וגם השליטה בסיבובים הייתה מצוינת בגלל השילוב של בסיס גלגלים קטן ותומכות שרשרת ארוכות. עם זאת, הצינור העליון של הדפי היה ארוך מדי (545 מ"מ) לאופני מדיום וביחד עם הסטם שהגיע עליהם (110 מ"מ) נוצר מרחק גדול מדי בין האוכף לכידון. למרות שאני גבוה (178 ס"מ) יחסית למידה מדיום, המרחק הזה היה גדול מדי עבורי והייתי חייב להסיט את האוכף קדימה עד הסוף. 
דבר נוסף שקצת הפריע זה הצמיגים הרחבים שמצד אחד הורידו את האופניים מקטגורית "תחרות" ומצד שני לא ממש עזרו למקם אותם בקטגורית "נוחות".

גיאומטריה (במ"מ)
צינור אוכף (Center to Top) -  500
עליון (אפקטיבי) – 545
בסיס גלגלים – 990
תומכות שרשרת – 420
צינור ראש - 165
זווית ראש – 72.5 (מעלות)
זווית מוט אוכף – 73 (מעלות)

מפרט:
גדלים XS, S, M, M/L, L, XL
מידה שנבחנה: 54, גיאומטריית קומפקט
שלדה: Advanced-Grade Composite
גלגלים: Mavic Ksyrium Elite
צמיגים: Michelin Pro Optimum 25X700
ידיות הילוכים: Shimano Ultegra 6700 
מעביר קדמי: Shimano Ultegra 6700
מעביר אחורי: Shimano Ultegra 6700
מעצורים: Shimano Ultegra 6700
קראנק: Shimano Ultegra 6700
קסטה: Shimano Ultegra 6700, 10s, 11x28
אוכף: Fi'zi:k Aliante Delta w/ Manganese rails 
מוט אוכף: Giant Vector Composite
כידון: Giant Contact, Oversize

 
 
 
Share

_________________________2_02.jpg

BANNER4.jpg

facebook.jpg

ofanaim_magazin199.jpgז

 
 
 
 
 
 
 
 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg